/

Syarikat Hadapi Risiko Jika Guna Perisian Cetak Rompak

KUALA LUMPUR, 21 April - Syarikat yang menggunakan peisian cetak rompak mendedahkan diri kepada risiko yang lebih tinggi, kata Pengerusi bersama Business Software Alliance (BSA) Ronald Chua.

"Tidak ada jaminan bagi penggunaan perisian cetak rompak dari segi pengendalian virus, kemusnahan sistem atau apabila ia rosak," katanya kepada Bernama baru-baru ini.   

Chua yang dilantik ke jawatan itu pada Januari, berkata harga perisian cetak rompak memang murah kerana sistem itu tidak lengkap dan pengguna mungkin terdedah kepada maklumat salah.
"Jangan bersikap hanya untuk mengaut keuntungan segera tetapi lebih mengutamakan keselamatan syarikat. Apabila syarikat dikenakan tindakan, keseluruhan struktur akan terjejas," katanya.

Chua yang juga Pengurus Pelesenan Autodesk Asia Pte Ltd (Asia Tenggara), berkata lebih 25 syarikat menghadapi tindakan mahkamah setiap tahun kerana menggunakan perisian cetak rompak.

"Berdasarkan angka itu, kerugian kos akibat penggunaan perisian cetak rompak ke atas industri di Malaysia ialah kira-kira AS$289 juta (AS$1 = RM3.14) pada 2006," katanya.

Beliau berkata jika cetak rompak perisian dapat dikurangkan sebanyak 10 peratus, industri itu dapat menampung tambahan 2,600 pekerjaan baru, merangsang pertumbuhan ekonomi sebanyak AS$660 juta dan menyumbang AS$140 juta dari segi hasil cukai. - bernama
try , Selasa, April 22, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog