/

China Tambah 97 Lapangan Terbang Baru Menjelang 2020

BEIJING, 25 Mac - Kerancakan ekonomi China dan permintaan tinggi untuk pengembaraan udara akan menyaksikan negara itu menambah 97 lapangan terbang baru menelan kos 450 bilion yuan (RM225 bilion) termasuk lapangan terbang antarabangsa kedua di sini.

Pada penghujung tahun 2006, negara itu mempunyai 147 lapangan terbang.

Jumlah itu akan meningkat kepada 192 menjelang 2010 dan 244 pada 2020, demikian menurut laporan China Daily hari ini, merujuk kepada rancangan pembangunan lapangan terbang terbaru oleh Pentadbiran Penerbangan Am China.

Pengembangan itu bermakna 82 untuk setiap 100 orang yang menyumbang 96 peratus kepada keluaran dalam negara kasar yang akan tinggal dalam lingkungan 100km atau 90 minit perjalanan dari mana-mana lapangan terbang menjelang 2020, kata laporan itu.

Jumlah penumpang dijangka berkembang 11.4 peratus setahun dan trafik kargo sebanyak 14 peratus sehingga 2020.

Tahun lepas, jumlah penumpang dianggarkan meningkat 16 peratus kepada 385 juta.

Beijing Capital International Airport bulan lepas telah membuka terminal ketiganya, yang terbesar di dunia, menjelang Sukan Olimpik. Lapangan terbang itu adalah yang terbesar dan paling sibuk di negara itu, mengendalikan 53.5 juta penumpang tahun lepas.

China Daily berkata kebanyakan lapangan terbang baru akan terletak di bahagian utara dan timur laut China, menambah 24 kepada 54 bagi merangsangkan kerjasama ekonomi Timur Laut Asia.

China Timur akan mempunyai 12 lagi lapangan terbang, menambahnya kepada 49 sementara bahagian selatan dan tengah China akan mempunyai 39 lapangan terbang, termasuk 14 lapangan terbang baru bagi memudahkan rantaian ekonomi antara China dan Asia Tenggara.

Sejumlah 21 lapangan terbang baru akan dibina di barat daya China untuk meningkatkan jumlahnya kepada 52 dengan lapangan terbang Kunming di wilayah Yunnan bertindak sebagai laluan serantau dengan anggota-anggota Asean.

Jumlah lapangan terbang di timur laut China akan berganda daripada 24 kepada 50 dengan lapangan terbang Urumqi di rantau Xinjiang menjadi laluan ke Asia Tengah. - bernama
try , Rabu, Mac 26, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog