2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Pembiayaan Semula Rumah ::

Mahu Biaya Semula Kediaman Anda, Baca Ini Terlebih Dahulu!

Oleh Rosliwaty Ramly

KUALA LUMPUR, 25 Mac (Bernama) - Membiaya semula kediaman anda secara ringkas bermaksud meminjam semula daripada peminjam ataupun institusi kewangan menggunakan harta anda itu.

Ada beberapa sebab mengapa pembiayaan semula ataupun gadai janji mungkin pilihan untuk dipertimbangkan oleh pemilik kediaman, antaranya ia menawarkan mudah tunai, membolehkan anda menyusun semula hutang dan mendapatkan kadar faedah lebih rendah bagi pinjaman anda.

Pembiayaan semula menguntungkan khasnya apabila anda memerlukan tunai. Bagaimanapun, ini hanya mungkin jika nilai pasaran semasa rumah adalah lebih daripada jumlah yang anda berhutang dengan bank.

Sebagai contoh, katakan rumah yang anda beli tiga tahun yang lepas bernilai RM250,000 dan baki pinjaman ialah RM190,000. Jadi, jika anda memutuskan untuk membiaya semula kediaman itu anda boleh mendapatkan tunai tambahan sehingga RM50,000, selepas menolak bayaran guaman dan penebusan.

Bagaimanapun, anda perlu berhati-hati dalam menggadai janji ekuiti dengan tunai. Jika anda berhasrat membelanjakan wang itu bagi percutian istimewa atau membeli kereta idaman anda, anda sebenarnya akan menanggung faedah baginya untuk baki tempoh pinjaman semula itu.

Wang gadai janji itu lazimnya digunakan untuk melangsaikan hutang. Ia digunakan untuk menjelaskan baki hutang kad kredit, pinjaman peribadi dan sehinggakan overdraf. Dengan itu, hanya perlu membuat satu bayaran sebulan, bagi pembiayaan semula, yang menjadikan hutang lebih mudah untuk diuruskan.

Semasa institusi-institusi kewangan menyaksikan persaingan sengit bagi mendapatkan peminjam, para pengguna kini mempunyai banyak pilihan dan terima kasih kerana kadar faedah lebih rendah yang ditawarkan berbanding pakej pinjaman perumahan biasa. Sudah tiba masa untuk mendapatkan kadar faedah lebih rendah.

KEADAAN SEMASA
Walaupun pembiayaan semula nampak menarik, Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) dalam buku panduannya mengenai kewangan peribadi menjelaskan pembiayaan semula bukan pilihan bijak khasnya dalam keadaan seperti berikut:

Anda telah membayar pinjaman sedia ada bagi tempoh yang lama.

Jika anda telah membayar bagi tempoh 10 hingga 20 tahun bagi pinjaman 30 tahun, membiaya semula bagi 30 tahun lagi hanya meningkatkan kos dalam jangka panjang.

Rekod kredit anda tidak baik berbanding semasa anda mendapatkan pinjaman asal itu.

Besar kemungkinan anda ketinggalan daripada segi bayaran balik pinjaman atau hutang besar kad kredit menyebabkan rekod buruk kredit. Adalah lebih baik untuk memeriksa terlebih dahulu kedudukan laporan kredit anda sebelum mengambil apa-apa langkah untuk membiaya semula.

Anda mempunyai masalah serius dalam menguruskan kewangan anda.

Jika satu-satunya tujuan anda untuk membiaya semula adalah untuk membayar hutang kad kredit, anda perlu memikirkan kemungkinan akibatnya terlebih dahulu. Pada hakikatnya, anda telah menukar hutang jangka pendek ke hutang jangka panjang yang tinggi kosnya.

Jika itulah yang anda bercadang untuk berbuat tetapi tidak mahu mengubah tabiat penggunaan kad kredit, maka lebih baik lupakan hasrat mendapatkan pembiayaan semula itu kerana anda akhirnya akan menanggung hutang yang lebih besar disebabkan kegagalan anda menangani kepincangan dalam menguruskan wang anda.

Selain daripada menimbangkan baik buruk yang disenaraikan di atas, anda juga perlu menilai sama ada gadai janji seperti ini berbaloi daripada segi kewangan.

Jika anda tidak mempunyai pilihan lain, maka teruskan dengan bahagian dua rencana ini esok mengenai apa yang anda perlu buat untuk membiaya semula. - source


Pembiayaan Semula Rumah: Langkah Seterusnya

KUALA LUMPUR, 26 Mac (Bernama) - Pembiayaan semula mungkin satu-satunya pilihan mencari mudah tunai bagi sesetengah orang menggunakan aset sedia ada.

Bagaimanapun, seperti yang dinyatakan dalam bahagian sebelum ini, adalah lebih baik anda pertimbangkan pembiayaan semula hanya jika ia benar-benar menguntungkan anda.

Faktor penting yang perlu anda pertimbangkan ialah penjimatan kos yang diharapkan mesti jauh lebih daripada kos pembiayaan semula itu.

Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) telah menggariskan beberapa langkah mudah untuk menentukan sama ada anda boleh atau tidak boleh membiaya semula. Langkah-langkah itu adalah:

i. Dapatkan maklumat mengenai pinjaman yang ada.

Bagi pinjaman semasa, anda seharusnya mendapatkan maklumat seperti baki pinjaman, baki tempoh gadai janji dan kadar faedah pinjaman.

ii. Dapatkan maklumat akan pinjaman baru seperti terma-terma dan tempoh pinjaman baru itu serta kadar faedah bagi pinjaman baru.

iii. Hal-hal lain seperti kos pembiayaan semula, termasuk:

* bayaran memproses permohonan;

* bayaran guaman;

* duti setem;

* bayaran penilaian dan bayaran tebus (exit fee)

Bayaran tebus perlu dibayar kepada bank jika anda melunaskan pinjaman lebih awal untuk melakukan gadai janji baru.

Jadi, adalah lebih baik untuk menunggu sehingga tempoh penalti tebus berakhir sebelum anda meminjam semula menggunakan aset yang sama.

Juga berwaspada akan promosi "Zero-Entry Cost" atau "Zero-Moving Cost" yang ditawarkan oleh kebanyakan bank. Di bawah promosi ini, anda menikmati pengecualian daripada bayaran memproses, bayaran atau yuran guaman, duti setem, dan duti penilaian (tawaran ini berbeza dari bank ke bank).

Bagaimanapun, bank mungkin mengenakan syarat-syarat - sebagai contoh, kadar lebih tinggi bagi bayaran atau yuran tebus. Lazimnya, bayaran yang dikecualikan ini dijadikan sebahagian daripada bayaran tebus (exit fee). Jadi berhati-hati dalam menilai pakej pembiayaan semula.

SELIDIK DAHULU

Anda harus memulakan pencarian anda dengan peminjam sedia ada. Besar kemungkinan mereka akan melayan permintaan anda untuk membiaya semula kerana tidak mahu kehilangan seorang pelanggan yang bagus.

Apa yang penting ialah membandingkan tawaran daripada sekurang-kurangnya empat buah bank.

Jika alasannya ialah untuk berpindah kepada kadar yang lebih menarik, maka anda perlu pastikan bahawa kadar itu akan kekal demikian di masa hadapan.

Untuk melakukan ini, teliti perubahan kadar standard bank-bank berkenaan, yang menunjukkan daya saing semasa.

Satu kadar yang rendah bermakna bank dapat menawarkan satu kadar kompetitif kepada peminjam sedia ada serta para pelanggan barunya.

Turun naik kadar mata wang juga memberikan kepada peminjam peluang untuk membiaya semula pinjaman perumahan mereka serta mengurangkan kos gadai janji. Setiap institusi kewangan menawarkan kadar berlainan, jadi carilah tawaran terbaik bagi anda. - source
try , Rabu, Mac 26, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog