2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Semua manusia mempunyai bapa yang sama

Johol 29 Mei - Semua manusia baik orang Melayu, orang Cina, orang India, orang Islam, orang Kristian, orang Buddha, orang Hindu, orang Yahudi dan semua keturunan, agama dan bangsa di muka bumi ini datangnya daripada bapa yang sama iaitu Nabi Adam as. Demikianlah antara ungkapan kata-kata nasihat daripada Tok Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan dalam majlis ceramah perdana yang diadakan di Kg Paya, Johol, Negeri Sembilan malam tadi.

Justeru itu tambah beliau lagi manusia yang hidup di muka bumi Allah ini haruslah hidup menurut cara hidup yang dikehendakki Allah sepertimana yang digariskan dalam Al Quran. Sekiranya manusia menerima semua anugerah Allah untuk kesinambungan hidup, Allah beri air manusia minum, Allah beri beras manusia makan, Allah beri udara manusia bernafas dengannya, mengapa Allah beri Al Quran sebagai panduan hidup manusia menolaknya.

Tambah beliau lagi sekiranya manusia di muka bumi ini hendak hidup dengan peraturan mereka sendiri dan menolak peraturan yang ditetapkan Allah, mudah sahaja, buatlah bumi sendiri, buatlah langit sendiri, buatlah udara sendiri maka bolehlah manusia hidup dengan cara mereka sendiri diatas muka bumi yang mereka cipta sendiri. Tok Guru Nik Abd Aziz juga memperingatkan kepada semua hadirin bahawa kerajaan Allah adalah amat pemurah dan maha adil dimana setiap kebaikan akan dibalasnya dengan nikmat syurga dan setiap kesalahan juga akan dibalas dengan azab neraka. Akan tetapi kerajaan manusia hanya mengambil tindakan ke atas rakyatnya yang membuat kesalahan tetapi tidak memberi ganjaran sekiranya rakyat membuat kebaikan walaupun kebaikan tadi sedikit.

Perumpamaan yang dibawa oleh Tok Guru sekiranya penunggang motosikal yang mematuhi peraturan jalanraya dari muda hingga ke tua memakai topi keledar, mereka tidak akan diberi ganjaran jika memakai topi keledar, akan tetapi mereka akan disaman jika tidak memakai topi keledar.
try , Isnin, Mei 29, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog