Rabu : 16 April 2025   
@ 18 Syawal 1446H / 5:40 AM

8Selasa,April

Pelajar Malaysia Punyai Kemahiran Penyelesaian Masalah Paling Lemah

Berdasarkan kajian oleh Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) , remaja berusia 15 tahun di Malaysia adalah yang paling  lemah dalam soal penyelesaian masalah.
Kaji selidik 2012 yang dijalankan oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) mendapati bahawa lebih daripada satu dalam lima pelajar Malaysia tidak dapat mencapai tahap asas penyelesaian masalah.
Malaysia berada  pada kedudukan ke-39 dengan skor min 422 titik antara 44 buah negara yang dikaji. Sebagai perbandingan, Singapura mendahului senarai negara-negara dengan 562 mata.
Skor tersebut juga  juga meletakkan Malaysia di bawah purata OECD yang mempunyai 500 mata.
Kaji selidik itu dibahagikan penyelesaian masalah penguasaan kepada enam peringkat, dengan Tahap 6 yang tertinggi dan Tahap 1 yang paling rendah, walaupun ia telah ditambah bahawa terdapat tahap di bawah Tahap 1.
"… Dan di Uruguay, Emiriah Arab Bersatu , Montenegro , Malaysia , Brazil dan Israel, lebih daripada satu dalam lima pelajar tidak mencapai tahap ini (Tahap 1)," kata laporan itu.
Laporan PISA 2012 berkata pelajar mahir di Aras 1 sahaja boleh meneroka masalah yang diberikan kepada mereka dengan cara yang terhad.
"Secara umumnya , pelajar di Aras 1 boleh menyelesaikan masalah mudah disediakan hanya ada keadaan mudah untuk berpuas hati dan terdapat hanya satu atau dua langkah yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat itu."
Menurut kaji selidik itu , pelajar diberi masalah untuk meneroka dan menghasilkan penyelesaian . Ini termasuk cuba untuk memikirkan bagaimana untuk menggunakan skrin pemain MP3 , dan menggunakan alat kawalan pada penyaman udara .
Para pelajar kemudiannya dikehendaki untuk berinteraksi dengan masalah ujian untuk mengetahui bagaimana mereka bekerja, dan melakukannya dalam bilangan -kurangnya mungkin klik.
Kaji selidik itu juga mendapati bahawa  bilangan pelajar Malaysia  yang  mencapai tahap atas penyelesaian masalah kemahiran berkemungkinan sangat rendah.
Andreas Schleicher, pengarah Pendidikan dan Kemahiran di OECD berkata, satu sistem pendidikan dan kurikulum dasar baru perlu dibentuk untuk membantu pelajar membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah mereka yang semakin penting dalam ekonomi hari ini.

* Sumber dari The Star Online, Bernama & The Malaysian Insider, 3 Mac 2014
Unknown , Selasa, April 08, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog