/

100,000 pekerja Indonesia di luar negara kirim wang Rp15 Trilion

JAKARTA, 14 Ogos 2013 - Kira-kira 100,000 tenaga kerja Indonesia di luar negara pulang kampung untuk sambutan Aidilfitri yang lalu, yang turut menyaksikan pengiriman pulang wang berjumlah kira-kira Rp15 trilion (RM48 bilion) ke kampung halaman sepanjang Ramadan.

 

Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Muhaimin Iskandar berkata, jumlah besar pulang kampung semasa Aidilfitri sudah menjadi fenomena setiap tahun dan boleh dikatakan menjadi budaya mereka.

 

Pada masa lain, antara 40,000 hingga 50,000 daripada sejumlah enam juta orang pekerja Indonesia yang sedang bekerja di beberapa negara di seluruh dunia pulang kampung setiap bulan, katanya di Jakarta pada Selasa.

Mereka yang pulang kampung pada Aidilfitri lalu termasuk dari kawasan Timur Tengah yang meliputi Arab Saudi, Kuwait, Jordan, Qatar dan Emiriah Arab Bersatu selain dari kawasan Asia Pasifik yang meliputi Malaysia, Brunei, Singapura, Hong Kong, Korea Selatan, Jepun dan Taiwan.

 

Mengenai pengiriman pulang wang pada musim perayaan kali ini, Muhaimin berkata ia dilakukan melalui perkhidmatan perbankan dan syarikat kewangan, namun masih ramai yang mengirim melalui rakan-rakan sekerja yang pulang kampung. - Bernama

 

Unknown , Rabu, Ogos 14, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog