2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Pembantu rumah lelaki jadi pilihan

Singapura, 30 Jan. 2013 - Sebuah agensi pembantu rumah bercadang membawa sekumpulan 30 pekerja domestik lelaki yang dilatih dengan penjagaan dari Myanmar hujung bulan depan.

Homekeeper, satu daripada agensi terbesar di republik ini berkata, terdapat permintaan tinggi untuk pembantu lelaki bagi menjaga warga emas lelaki yang sukar diuruskan pembantu wanita. Agensi itu turut meningkatkan pengambilan kira-kira 60 pekerja domestik lelaki dari Myanmar pada Jun dan akan membawa lebih ramai jika permintaan menggalakkan. Ini kali pertama sebuah agensi membawa pekerja domestik lelaki warga asing secara tetap. Hanya segelintir agensi mengambil kaum lelaki atas dasar penyelesaian sementara ekoran permintaan pelanggan sejak dua tahun lalu.

Agensi menganggarkan terdapat kurang daripada 20 pekerja domestik warga asing di Singapura. Kebanyakan mereka adalah rakyat Filipina yang diupah untuk menjaga warga tua lelaki.

Ketika ini, terdapat 208,400 pembantu rumah warga asing.

Agensi berkata, Kementerian Tenaga Buruh membenarkan majikan membawa masuk pekerja domestik lelaki jika mereka mempunyai alasan kukuh untuk melakukan demikian. Majikan perlu menghantar surat kepada kementerian menjelaskan situasi mereka.

Pengarah Urusan Homekeeper, Carene Chin berkata, kebanyakan pelanggan menyatakan pembantu rumah mereka mengalami masalah untuk mengangkat bapa mereka yang berkerusi roda atau yang terbaring sakit di katil. Majikan juga mendapati bapa mereka berasa lebih selesa jika penjaga mereka adalah lelaki.

“Pelanggan merasakan bapa mereka akan lebih selesa mempunyai seseorang daripada jantina sama untuk membantu mereka mandi dan menukar pakaian,” katanya.

Carene berkata, mengambil pekerja domestik warga asing yang mempunyai kemahiran penjagaan membolehkan lebih ramai majikan Singapura mengelak daripada menghantar ibu bapa mereka ke pusat jagaan orang tua yang semakin sesak. - AsiaOne

Unknown , Khamis, Januari 31, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog