2+4 hrs...Twogether Fourever

/

10 Kesilapan Mangsa Hacker

Berikut adalah 10 kesilapan yang biasa dilakukan pengguna internet yang menjerumuskan diri mereka menjadi mangsa hacker

1. Menggunakan kata laluan yang sama untuk semua akaun mereka
salah satu yang paling berbahaya, menggunakan kata laluan yang sama untuk semua akaun mereka. Adalah lebih baik menggunakan kata laluan yang berbeza untuk akaun yang berbeza, bahawa jika hacker melanggar salah satu, mereka tidak mempunyai akses kepada semua akaun anda.

2. Menggunakan password yang senang diteka..hacker
Kesilapan kedua yang paling biasa ialah kata laluan biasa, seperti alamat, tarikh lahir atau nama haiwan kesayangan mereka sebagai kata laluan. Suda tu password yang paling banyak dan teruk ialah 12345678 (aku pun guna password ni masa mula2 ada email dulu)..

3. Menggunakan password recover option yang mudah
Banyak laman web yang menggunakan soalan keselamatan untuk membantu pengguna mendapatkan kembali kata laluan yang hilang. Dengan menggunakan soalan-soalan mudah seperti tarikh lahir, nama gadis ibu atau nama haiwan yang yang sering dilihat secara terbuka pada Facebook rakyat atau lain sosial media akaun, atau hanya plain mudah untuk meneka lain kesilapan utama yang boleh membuka pintu untuk penggodam dan penjenayah siber sama.

4. Membuka lampiran e-mel dari e-mel yang tidak diketahui asal usulnya
Membuka lampiran e-mel daripada pengguna yang tidak diketahui boleh deposit virus, malware atau Trojan horses ke dalam PC anda, serta mengubahnya menjadi sebuah komputer kawalan jauh penggodam boleh menggunakan untuk menyebarkan kekacauan. (yang ni la kaedah metasploit)

5. Mengklik pada pautan dalam e-mel yang tidak diketahui asal usulnya
Biasanya, pautan dalam e-mel spam mengarahkan anda ke laman web penipuan yang direka untuk menjahanamkan anda. Menurut laporan baru-baru ini yang dikeluarkan oleh Symantec, spam kini mencakupi 78.6% daripada semua lalu lintas e-mel di Amerika Syarikat dan 75.7% lalu lintas e-mel semua global.

6. Gagal untuk mengemas kini Microsoft Windows dan perisian lain
Gagal untuk mengemas kini perisian dan antivirus menjadikan PC anda terdedah untuk serangan malware. Untuk kelemahan yang seada-adanya keselamatan, update disediakan secara berkala.Terutamanya, Windows, Adobe Reader, Adobe Flash kekal aplikasi perisian yang paling dieksploitasi kerana kelemahan mereka.

7. Kegagalan untuk menggunakan encrypted wireless
Saya amat mencadangkan bahawa anda menggunakan enkrip wireless apabila menggunakan rangkaian wayarles, tidak kira sama ada di rumah, di pejabat atau di mana-mana jua. .

8. Menyambung kepada rangkaian WiFi awam
Walaupun amaran telah diberikan kepada orang ramai, orang ramai masih menggunakan wayarles yang tidak diketahui di mana-mana tempat awam seperti kafe Internet, perpustakaan, lapangan terbang dan hotel. .

9. Menggunakan HTTP dan bukannya daripada HTTPS
Kebanyakan orang tidak sedar tentang bahaya menggunakan HTTP dan bukannya HTTPS. Menggunakan HTTP (TLS / SSL) hampir semua yang dihantar melalui internet boleh dibaca kerana ia akan diangkut antara anda dan mesin sasaran anda. 'Pengintipan' sesiapa sahaja di rangkaian anda, rangkaian atau mana-mana rangkaian di antara boleh membaca maklumat yang anda menghantar seluruh komputer seperti kata laluan.

10. Melayari laman web yang tidak diketahui atau tidak disahkan
Ada banyak laman web yang tidak terkira banyaknya dalam talian yang mengumpan pengguna dengan menyediakan game on9 percuma. Jangan main game on9 di laman web melainkan jika anda 100% pasti selamat. Dan akan lebih berhati-hati bila download game percuma. Begitu apabila memuat turun barang free dari mana-mana laman yang tidak diketahui atau tidak disahkan boleh mendedahkan komputer anda kepada virus, spyware dan Trojan.

Unknown , Jumaat, Julai 27, 2012 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog