/

57% Pengguna Komputer Dunia Guna Software ‘Pirate’

Berdasarkan statistik dari laman web Business Software Alliance, 57% pengguna komputer di dunia dikesan menggunakan perisian cetak rompak (pirated software).

ppirated-software5% dari kalangan pengguna komputer ini menggunakan perisian cetak rompak sepanjang masa sepertimana dalam carta pai. Nilai kesemua perisian yang dicetak rompak dijual pada tahun 2011 dianggarkan berjumlah $63.4 billion Dolar Amerika bersamaan RM190.2 billion Ringgit Malaysia, satu jumlah yang agak besar.

China merupakan negara menjual paling banyak perisian cetak rompak, dianggarkan nilai perisian cetak rompak yang ditawarkan di situ adalah bernilai $9 billion Dolar Amerika, nilai jualan perisian asli penuh dijual di China hanyalah $3 billion sahaja.

Peratusan aktiviti penggunaan software ‘lanun’ di China adalah sebanyak 77%, rata-rata pengguna komputer di China gemar menggunakan software cetak rompak berbandingsoftware asli kerana ia berharga murah bahkan sesetengahnya boleh dimuat turun secara percuma sahaja.

Selain itu, China memang dikenali sebagai negara yang memiliki paling banyak barangan elektronik palsu (fake product), termasuklah penjualan iPad 3 palsu memuatkan Android 2.3 Gingerbread. Tonton videografik kajian aktiviti cetak rompak software ini di YouTube…

…..er, adakah Anda salah seorang dari pengguna perisian pirate? Ya atau tidak?

Unknown , Jumaat, Julai 27, 2012 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog