2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Seekor Ayam Dalam Seekor Helang

Kisah kecil ini ada pengajaran besar. Dikisahkan seekor ibu ayam telah mengeram sebiji telur burung helang bersama telur-telur ayam yang lain. Sampai waktunya maka telur pun menetas dan lahirlah seekor anak helang yang membesar bersama anak-anak ayam yang lain. Bagi seekor anak helang itulah ibunya dan anak-anak ayam itulah saudara-saudara sepermainannya. Hiduplah mereka bersama, belajar dan mencipta pengalaman baru.

Suatu hari seekor helang terbang diruang udara di kawasan lingkungan hidup mereka. Ibu ayam memberi signal berjaga-jaga dan bahaya kepada anak-anaknya termasuklah anak helang yang seekor itu. Lalu bersoallah si anak helang itu mengapakah si helang yang sedang terbang itu berwajah mirip seperti wajahnya dan mampu terbang bergaya di udara.

Ibu ayam menyuruh anaknya bernama si helang itu diam dan jangan banyak soal kerana awak itu ayam. Ayam tetap ayam, maka jangan dok berangan nak jadi sang helang. Begitulah juga nasihat dari saudara sepengeramannya. Nasihat dari kawan-kawan sepermainannya juga sama. Hargailah dirinya sebagai seekor ayam, maka silalah punya jati diri sebagai ayam. Mencakarlah seperti ayam. Belajarlah berkokok seperti ayam.

Segala-galanya ayam dan ayam.

Itulah tarbiah diterima setiap hari. Itulah yang diprogram setiap hari dalam minda seekor anak helang itu. Hasilnya walaupun anak helang ini mempunyai potensi untuk menjadi helang yang boleh bergaya terbang di udara tetapi kerana desakan demi desakan dan program demi program yang menyatakan dirinya adalah ayam, maka jadilah si helang ini seperti seekor ayam.

Pesanan saya, jangan jadi seekor helang yang terperangkap dalam dunia seekor ayam. Potensi diri yang hebat janganlah disia-siakan. Serlahkan wajah sebenar anda.

Cik NiNe Che Kadir , Sabtu, Mac 05, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Cik NiNe Che Kadir

Nama Penuh saya ialah Cik NiNe Binti Che Kadir, saya menggunakan nama pena C9 dan Cik 9P. Mulus

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog