/

MESSENGER jelajah sistem solar lebih 6 tahun

WASHINGTON 18 Mac - Kapal angkasa NASA mula mengorbit planet Utarid semalam dan menjadi kapal pertama terbang menghampiri planet yang paling hampir dengan matahari, kata agensi angkasa.

Kapal angkasa tersebut dikenali sebagai MESSENGER mula mengorbit Utarid pada pukul 9 malam waktu tempatan (10 pagi waktu Malaysia) di dalam misi mengelilingi planet itu selama satu tahun bumi untuk tujuan kajian.

Sebelum ini, MESSENGER telah memulakan perjalanannya lebih dari enam tahun menjelajah sistem solar.

NASA berkata, setelah sampai ke orbit, ia merupakan kejayaan terbesar dan pertama dalam dunia kejuruteraan dan saintifik di sistem solar.

Dalam pada itu, untuk beberapa minggu akan datang, para jurutera akan memastikan sistem kapal angkasa MESSENGER berjalan lancar bagi mengharungi keadaan panas di Utarid.

Bermula pada 23 Mac ini, peralatan sistem tersebut akan diperiksa dan dipasangkan, dan pada 4 April, misi utama sains akan bermula.

Jelas NASA, MESSENGER berada 46 juta kilometer dari matahari dan 155 juta kilometer dari bumi ketika melakukan perjalanan untuk mengorbit Utarid.

Sementara itu, NASA telah melakukan kajian terhadap planet Utarid sejak tiga dekad lalu menerusi misi Mariner dan MESSENGER dilihat mampu menghasilkan penemuan baru mengenai bentuk permukaan planet tersebut yang dipenuhi kawah setelah beberapa kajian dilakukan.

"MESSENGER mula dilancarkan pada 2004 dan telah menjelajah sejauh 7.9 juta kilometer di angkasa lepas, di samping mengharungi pelbagai rintangan," ujar NASA. - AFP

Muhammad Ttuyup , Selasa, Mac 22, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Muhammad Ttuyup

CHAIRMAN / FOUNDER :: Saya adalah pengasas dan pemilik Asal Blog Ini yang di mulakan pada tahun April 2004, dan menggunakan alamat blog http://ttuyup.blogspot.com. Pada awal tahun 2007 saya menjemput en. Adam Merah menyertai blog ini dan pada akhir tahun yang sama, saya meminta en. Adam menguruskan blog ini untuk saya.

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog