2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Bahan najis dalam ubat jantung

UBAT mengandungi porcine walaupun berkesan melegakan saluran darah pesakit jantung yang tersumbat, hakikatnya ia diperbuat daripada unsur babi.

KUALA LUMPUR - Pesakit jantung dalam kalangan orang Islam dilanda dilema apabila dua jenis ubat yang dianggap paling mujarab dan popular bagi rawatan mencairkan darah saluran tersumbat mengandungi porcine atau unsur babi.

Kedua-dua ubat cecair itu telah digunakan secara meluas dan lazimnya disuntik serta-merta ke atas mangsa kes serangan jantung.

Bagaimanapun, pesakit beragama Islam mempunyai pilihan untuk menggunakan sejenis ubat yang disuntik ke pembuluh darah, cuma ia kurang berkesan serta ada kesan sampingan.

Menurut Pakar Perunding Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Dr. Haizal Haron Kamar, beliau akan memaklumkan terlebih dahulu kepada pesakit terutama yang beragama Islam mengenai pengunaan dua ubat tersebut. - Kosmo!

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my



Haram melainkan waktu darurat

KUALA LUMPUR - Tokoh-tokoh agama menegah pengambilan ubat daripada unsur haram melainkan jika ia sangat diperlukan kerana mahu menyelamatkan nyawa.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria menjelaskan, Islam telah menetapkan dengan jelas bahawa setiap benda yang mengandungi unsur najis berat seperti anjing dan babi adalah haram.

"Bagaimanapun, pada waktu darurat, ia boleh diambil bagi mengelak kesan buruk kepada seseorang atau menyebabkan kematian,'' katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Harussani menyatakan demikian sebagai mengulas penggunaan dua jenis ubat yang dikatakan mempunyai unsur babi oleh orang Islam dan ubat itu kini digunakan secara meluas untuk pesakit jantung.

Pendakwah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah pula bertegas bahan yang mempunyai unsur babi tetap haram.

"Benda haram tetap haram, kalau sesuatu benda itu ada unsur babi memang ia tidak boleh diambil,'' jelasnya.

Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) juga telah mengeluarkan garis panduan khusus pengambilan ubat-ubatan dalam laman webnya.

Menurut garis panduan tersebut, ubat yang dikategorikan sebagai halal bukan sahaja tidak mengandungi bahan haram tetapi juga keseluruhan proses penghasilannya mesti bebas daripada bahan dan alat yang najis. - Kosmo!
Adam MeRAH , Selasa, April 28, 2009 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog