2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Cinta sejati kekal


NEW YORK - Sekumpulan saintis yang mengkaji otak manusia mendapati ungkapan popular bahawa cinta sejati tidak luput ditelan masa adalah benar, lapor sebuah akhbar semalam.

Saintis-saintis Universiti Rutgers dari New Jersey, Amerika Syarikat (AS) yang menganalisis otak sejumlah pasangan suami isteri yang hidup bersama lebih dua dekad, mendapati perasaan saling menyayangi masih wujud sama seperti ketika mereka sedang hangat bercinta.

Kajian itu melibatkan 17 lelaki dan wanita yang mengaku cinta mereka masih membara selepas lebih dua dekad mendirikan rumah tangga.

Kumpulan penyelidik itu yang merakamkan gambar imbasan otak pasangan tersebut mendapati ia menyamai imbasan yang dirakam daripada pasangan yang jatuh cinta dalam tempoh 12 bulan.

Dalam kedua-dua imbasan itu, bahagian otak yang bertanggungjawab mengenai percintaan dan rasa bahagia manusia, iaitu di kawasan ventral tegmental didapati bersinar-sinar.

"Jika anda bertanya di seluruh dunia sama ada cinta romantis akan berkekalan, mereka mungkin akan menyatakan tidak. Namun kami berjaya membuktikan bahawa mereka silap," kata seorang penyelidik itu, Dr. Helen Fisher. - Agensi
Adam MeRAH , Rabu, Disember 31, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog