/

Terminal lapangan terbang Olimpik 2008 mula beroperasi

BEIJING - Kerajaan China semalam membuka terminal lapangan terbang Beijing yang baru sebagai persediaan menerima berjuta-juta pengunjung menjelang Sukan Olimpik pada Ogos ini.

Gambar : PARA pengawal mengadakan perbarisan sebelum memulakan kerja pada hari pertama pembukaan Lapangan Terbang Beijing yang baru semalam.

Terminal berharga AS$3.6 bilion (RM11.5 bilion) itu mempunyai landasan sepanjang 3 kilometer dan dibahagikan kepada tiga bahagian.

Kompleks itu dihubungkan oleh perkhidmatan kereta api yang dijangka mampu meningkatkan kapasiti lapangan terbang berkenaan kepada 76 juta penumpang berbanding 52 juta pada tahun lalu.

Terminal baru tersebut direka bentuk seperti seekor naga mempunyai tingkap berbentuk segi tiga di bumbung yang kelihatan seperti sisik.

Satu rangkaian kereta api komuter yang menghubung terminal akan membawa penumpang ke bandar dalam tempoh 15 minit.

Bangunan itu dilengkapi sistem bagasi canggih yang mampu mengendalikan sejumlah 19,800 beg sejam dan terminal itu juga mempunyai hampir dua kali ganda pintu berlepas berbanding terminal yang lama.

Bagi memaksimumkan penggunaan cahaya, lampu semula jadi sejumlah cermin dipasang di kebanyakan dinding terminal baru itu.

Bangunan canggih itu direka oleh arkitek Britain terkenal, Norman Foster yang juga mereka bentuk Lapangan Terbang Chep Lap Kok di Hong Kong. - Reuters
try , Sabtu, Mac 01, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog