/

Takungan Air Konkrit Pra Tekanan Terbesar Di Dunia Dibina Di Dubai

DUBAI, 24 Mac - Mammut Group yang berpangkalan di Dubai kini membina takungan air minum konkrit pra tekanan yang dikatakan terbesar di dunia di bawah kontrak bernilai AS$168.6 juta (US$1=RM3.19).

Terletak di kawasan Mushrif, Dubai, pembinaan tiga struktur bersegi empat itu akan mengambil masa 15 bulan yang bertujuan memenuhi permintaan yang kian meningkat daripada projek pembangunan hartanah bernilai berbilion dolar dalam Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

"Apabila siap, tiga takungan ini akan mengandungi 180 juta gelen air minum, mencatatkan sejarah utama dalam pengembangan prasarana utiliti di Dubai," kata Pengerusi/Ketua Pegawai Eksekutif Mammut Group, Behzad Ferdows, dalam satu kenyataan.

Takungan air Mushrif itu dijangka meningkatkan kapasiti simpanan air Pihak Berkuasa Elektrik dan Air Dubai daripada 235 juta gelen kepada 415 juta gelen dan merupakan sebahagian daripada pakej projek prasarana bernilai AS$3.3 bilion yang diumumkan pihak berkuasa itu baru-baru ini.

Berukuran 372 meter panjang, 169 meter lebar dan 5.6 meter dalam, takungan itu dijangka mengatasi pemegang rekod sekarang ini, Earl Thomas Reservoir di San Diego, California, yang berkapasiti menakung 35 juta gelen.

Mammut Group merupakan syarikat kontrak perindustrian dan pengilangan terbesar di Timur Tengah dengan kekuatan terasnya dalam pembuatan rekaan keluli dan konkrit pratuang.

Ia mempunyai 4,000 kakitangan dan 10 pejabat di seluruh dunia dan juga enam kilang pembuatan. - Bernama
try , Selasa, Mac 25, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog