/

Satu daripada 5 kotak rokok di Malaysia tiruan

Oleh Amran Ahmad

KUALA LUMPUR 13 Dis. – Satu daripada setiap lima kotak rokok yang dijual di negara ini adalah produk tiruan dan mempunyai kandungan tar serta nikotin melebihi had dibenarkan kerajaan.

Menurut kajian yang dijalankan oleh firma penyelidik pasaran bebas antarabangsa dari United Kingdom, TNS, rokok tiruan itu dibawa masuk ke negara ini dari beberapa negara terutama Filipina, Indonesia dan Korea Selatan.

Kajian itu turut mendapati sejumlah 16 bilion batang rokok dari pelbagai jenama dibeli rakyat negara ini setiap tahun.

Ketika mendedahkan perkara itu, Naib Presiden dan Pengurus Besar Serantau (Malaysia dan Singapura) JT International Trading Sdn. Bhd. (JTI), Martyn Griffiths berkata, kegiatan menyeludup rokok tiruan melibatkan semua jenama rokok di negara ini.

“Selain menjejaskan prestasi jualan rokok di negara ini termasuk yang diedarkan oleh JTI, kegiatan itu turut merosakkan industri tanaman tembakau tempatan dan menyebabkan kerugian kepada kerajaan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Kerajaan menetapkan sebatang rokok di negara ini tidak boleh mengandungi lebih daripada 20 miligram tar dan 1.5 miligram nikotin selain hanya boleh dijual kepada pelanggan yang berumur 18 tahun ke atas.

Mengulas lanjut, Griffiths berkata, pihaknya turut menghadapi kesukaran untuk membuat perbandingan antara rokok tulen dan tiruan kerana kedua-dua produk mempunyai persamaan terutama dari segi kotak dan pembungkusan.

Katanya, JTI percaya kegiatan tersebut merupakan antara penyumbang utama kepada kegagalan ‘Kempen Tak Nak’ anjuran kerajaan yang bertujuan mengurangkan jumlah perokok di negara ini.

Jelas beliau, jumlah perokok semakin meningkat walaupun hampir kesemua syarikat tembakau mencatatkan kemerosotan jualan yang agak ketara di peringkat tempatan sejak beberapa tahun lalu.

Sementara itu, JTI akan melancarkan inisiatif maklumat pelanggan dalam masa terdekat bagi meningkatkan tahap kefahaman golongan perokok mengenai produk tembakau di negara ini.

“Dengan bertemakan ‘tiada rokok yang selamat’, inisiatif ini melibatkan kempen menyedarkan golongan perokok tentang keburukan tabiat menukar rokok dan kaedah terbaik untuk berhenti merokok,” katanya.

JTI merupakan unit JT International, anak syarikat Japan Tobacco Inc. yang menjadi pengeluar barangan tembakau ketiga terbesar dunia.

[ Sumber ]

try , Khamis, Disember 14, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog