/

….bangunlah wahai saudaraku… Celikkanlah matamu


grasstree
Originally uploaded by omnia.


Wahai kaum Muslimin. Bukalah matamu. Bangkitlah dari lenamu. Ingatlah bahawa kesenangan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdayakan. Sesungguhnya anda diseru untuk benar-benar mengutamakan akhirat berbanding dunia. Ambillah bahagianmu di dunia sekadar untuk menjadi bekal menuju ke akhirat. Sedarilah bahawa selama ini kita terlalu mengejar dunia dan takut untuk mencari bekal di akhirat.

Ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan (menipu). (Al Hadid ayat 20)

Sejak dari tadika ke sekolah rendah dan menengah dan mungkin akhirnya hingga ke universiti kita telah disuntik dengan racun pembunuh. Racun ini menyebabkan ramai dikalangan produk-produk manusia ini lebih mengutamakan dunia dan budaya kebendaan dan takut untuk memilih Islam dan seterusnya berperang untuk menegakkannya kerana takut untuk menghadapi cacian, kepayahan, penderitaan, siksaan malahan kematian (syahid). Akhirnya lahirlah juga produk-produk manusia yang gemarkan maksiat dan menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Lahir juga manusia yang begitu jahil tentang Islam dan mempunyai pandangan tentang Islam yang terlalu mengelirukan. Mereka dengan 'gah' berani mengeluarkan pelbagai pandangan tentang Islam yang 'sebenar' pada pandangan mereka sendiri tanpa didasarkan kepada Al Quran dan As Sunnah.

Keluarlah dari kepompong jahiliah yang sedang melingkungi kita. Binalah hubungan yang lain daripada dunia jahiliah yang sedang melingkungi kita ini. Jika selama ini kita merasa selesa hidup di dalamnya, kini telah tiba masanya kita berusaha untuk mula merasakan betapa jijiknya dunia jahiliah ini. Tibalah kini masa untuk kita memusuhi dan menentangnya. Gunakanlah dunia ini untuk menuju ke akhirat.

Mengapa perlu takut berjihad memerangi rejim-rejim kafir (seperti Amerika, Israel, Britain, Singapura, Russia, India dan lainnya) dan rejim-rejim thagut (mana-mana sahaja munafiq yang berwala iaitu memberikan sokongan dan pertolongan kepada orang-orang kafir untuk memerangi islam seperti pakatan anti keganasan atau munafiq yang meminda hukum Allah taala dan menggantikannya dengan hukum buatan manusia itu sendiri) walaupun dia mengaku Islam, solat,puasa dan lain-lain. Mengapa kita tidak membela saudara seakidah yang sama-sama mengiktiraf Islam sebagai diennya (agamanya) di Palestin, Kashmir, Gujerat, Afghanistan, Filipina, Indonesia, Iretria, Macedonia, Malaysia, Chechnya, Singapura serta banyak lagi tempat di seluruh Dunia. Tidakkah mereka pernah meminta bantuan saudara mereka di seluruh dunia yang sama-sama mengikrarkan syahadah.

Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik lelaki wanita-wanita mahupun kanak-kanak yang semuanya berdoa: "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Makkah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!". (An Nisaa' ayat 75)

Apa yang mengekang kita daripada berperang untuk menegakkan Islam. Mengapa kita harus berdiam diri dan terus dipengaruhi oleh jahiliah. Kuatkanlah keazaman dan tegakkanlah pendirian. Sekiranya kamu lebih mengutamakan atau lebih menyintai dan lebih menyukai ibu bapa kamu, isteri kamu, keluarga kamu, anak-anak kamu, harta kekayaan yang sedang kamu usahakan (ijazah mahupun jawatan dalam syarikat dan sebagainya), perniagaan yang kamu khuatir akan rugi (seperti takut berperang kerana takut untuk meninggalkan studi atau meninggalkan pekerjaan) dan rumah atau tempat tinggalmu serta negaramu daripada cinta terhadap Allah Rasul dan jihad qital (perang) maka tunggulah azab dan siksa Allah kepada mu. (At Taubah ayat 24)

Bagi mereka yang sememangnya telah mempunyai keazaman untuk menegakkan Islam, kami katakan:

Bangunlah dan berikanlah ancaman atau peringatan. Janganlah takut kepada mereka yang cuba untuk mematahkan kebangkitanmu. Percayalah bahawa kebangkitanmu pasti akan memenuhi bumi dengan cahaya Islam. Percayalah bahawa rezekimu tak akan ditahan oleh mana-mana makhluk kerana bukan mereka yang memberikan rezeki. Dan percayalah bahawa sekiranya seluruh dunia bersatu untuk mendatangkan mudarat padamu pasti tidak akan berjaya tanpa keizinan Allah. Dan jika anda Syahid, Syurga telahpun terbentang untukmu.

Agungkanlah Allah. Dan umumkan bahawa kamu merupakan muslim yang mengagungkan Allah ke seluruh dunia yang sedang di penuhi jahiliah ini. Biarkan jahiliah ini terpegun kerana mereka sememangnya takut kepada laungan ini. Biarkan dunia ini dipenuhi dengan pengisytiharan untuk mengesakan Allah sahaja, menerima perlembagaan Allah sahaja dan menyintai Allah sepenuh hati sahaja. Agungkan Allah melalui senjata, pasti Allah akan membeli dagangan mu. Lakukanlah ia sehingga tiada lagi fitnah yang memenuhi bumi ini. (Al-Anfal: 39) Dan bersihkanlah dirimu, pakaianmu, makan minum mu, akalmu dan hati mu. Hindarkanlah perlakuan maksiat semampunya. Sebab...bagaimana ingin menegakkan Islam sekiranya kita sendiri masih belum menegakkan/mengimplimentasikan Islam (yang bermaksud menyerah/pasrah sepenuhnya kepada Allah) dalam diri sendiri.Dan tinggalkanlah perbuatan dosa yang pernah mel

Janganlah kamu menyangka bahawa Islam itu akan tertegak dengan melakukan pembelaan terhadap Islam melalui seminar dan forum-forum tertentu mahupun dengan kegiatan seni seperti pertandingan tilawah Al Quran atau pun konsert artis-artis nasyid. Percayalah bahawa kesannya terlalu sedikit. Janganlah kamu menyangka bahawa Islam itu akan tertegak dengan DEMOKRASI PILIHANRAYA. Percayalah bahawa sistem kufur itu (demokrasi pilihanraya) bukanlah jalan Islam. Islam tidak akan tertegak dengan cara selain Islam. Sekiranya kamu mengatakan bahawa ‘saya adalah ummah Muhammad saw yang benar-benar ingin mengikuti sunnah’ maka mengapa tidak menegakkan Islam dengan cara yang telah diikuti oleh Nabi saw. (rujuklah sirah Nabi dan pasti kamu akan mendapati bahawa cara untuk menegakkan dien ialah dengan hijrah, I’dad (mempersiapkan diri untuk jihad) dan jihad. Sila rujuk Al Baqarah ayat

Pernah di sesuatu ketika ada seseorang yang datang kepada Rasulullah saw, lalu berkata: Ya Rasulullah, manusia telah meremehkan kebaikan, (dengan) mengatakan: Tidak ada lagi perang, kerana peperangan telah selesai. Beliau berkata: Mereka dusta, sekarang (telah) datang peperangan itu. Dan akan sentiasa ada segolongan dari umatku yang berperang memebela kebenaran sampai datang keputusan Allah, sedangkan mereka tetap dalam keadaan demikian itu. (Hadis Sahih, sila rujuk Jamius Saghir no 7295)

Rasulullah saw bersabda: Aku diutus menjelang hari kiamat dengan membawa pedang. (Hadis sahih riwayat Ahmad dan yang lainnya, rujuk Jamius Saghir no 2831)

Abu Dzar ra berkata: Ya Rasulullah, amal apakah yang terutama (terbaik)? Jawab Nabi, Iman (percaya) kepada Allah dan berperang (jihad qital) dijalan Allah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Bangunlah, lalu berikanlah peringatan! Dan Tuhanmu agungkanlah. Dan pakaianmu bersihkanlah. Dan perbuatan dosa tinggalkanlah. Dan janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak. Dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu, bersabarlah. (Al Mudatsir ayat 2-7)

Maka berperanglah kamu pada jalan Allah, tidaklah kamu dibebankan melainkan dengan kewajiban kamu sendiri. Kobarkanlah semangat para mukmin (untuk berperang). Mudah-mudahan Allah menolak serangan orang-orang yang kafir itu. Allah amat besar kekuatan dan amat keras siksanya. (An Nisa: 84)

try , Selasa, September 19, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog