2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Cerpen : Aku & SLK850 [Episod 1/7]

Aku menjerit keseronokan apabila mendapat kunci kereta itu. Abah tersenyum-senyum memberikan kunci kereta itu. Mama saja yang marah-marah dari tadi tak sudah. Maklumlah itu kereta dia buat pergi pasar dan mengaji di masjid. Lepas ni dia tak boleh nak lenjan laa… sebab dah jadi milik peribadi Jazmina Jauzan. Lepas ni naiklah motor kapcai tu! Huhuhu…  seronok-seronok!
 
"Biaq pi lah Mar, dia dah berjaya dapat ijazah tu, kan dah janji!"
 
Mama mencebik.
 
"Aahhh… dah janji mana boleh dimungkiri. Nasib orang tak minta kereta baru tau!"
 
"Banyak cantik muka hang nak kereta baru." Ujar mama.
 
Aku tergelak. Mama cukup dengki dengan aku sebab apa aku nak selalunya dapat. Kalau anak
kesayangan dia nak… si Maleek tu, semua tak dapat. Mana nak dapat, adik aku belajar pun malas. Sekarang dah berjinak-jinak nak hisap rokok pula. Abah pun tak merokok, dia pula yang melebih. Aku beritahu mama, dia tak percaya. Akhirnya, dapat tangkap juga, sebab dalam bilik bawah katil siap ada bekas buang abu rokok. Menjerit mama… berbirat belakang Maleek! Seronok aku!
 
"Kereta ini walaupun tak cantik… tapi banyak kenangannya. Harap Jaz guna pakai sebaiknya."
 
Aku mengangguk-angguk. "Jaz ada duit sikit-sikit tu, Jaz repair mana yang patut. Lepas ni… jangan siapa panggil kereta Jaz tu kancil okay… panggil Mr. Macho, SLK850!"
 
"Mr. Macho?? SLK850??" Abah dan mama bertanya serentak.
 
Aku tersenyum.
 
"Small Little Kancil CC850…"
 
"Ohhh…" ujar abah.
 
"Perasaan!" ujar mama.
 
"Elehhh… nanti dapat beli SLK, mama jangan pitam pulak!" ujar aku, terasa tercabar. Kalau tak
dapat beli pun, dapat kahwin dengan pemilik SLK pun apa salahnya…
 
"Dapatkan kerja dulu! Ini kerja tak dapat lagi… sembang!"
 
Aku menjuih bibir… Tak menyokong langsung!
 
"Esok orang nak pi interview lah ni…"
 
Abah mengelengkan kepalanya. Orang tua-tua kata, kalau muka sama dengan ibu, selalu tak
setuju angin. Macam nilah aku dengan mama, selalu nak bertekak. Tapi kalau duduk jauh-jauh,
rindunya bukan main lagi. Yang pening, abahlah! Yang jadi mangsa, Maleeklah!
 
*************************************************************************************
"Awak ni graduan UiTM bidang psikologi ni."
 
Aku mengangguk-angguk.
 
"Jadi nak mohon untuk jawatan Kaunselor?"
 
Aku mengangguk-angguk lagi. Apa pasal mamat ni banyak sangat soalnya? Bukan dia tukang
interview aku. Orang lain sepatutnya! Tapi dia yang melebih. Ini lebih kuah dari sudu ni.
 
"Boleh ke awak psiko saya sekarang ni?"
 
"Hah?!"
 
Apa punya soalan daa… dia ingat aku ini ahli ilusi ke apa? Ada sixth sense nak jampi orang ke?
Bodoh betul mamat ni, celah mana datang ni?
 
"Encik… hemmm…"
 
"Muqri."
 
"Ohh… Encik Muqri. Tolong jangan buang masa saya. Saya ni datang nak interview cari kerja jadi
kaunselor, bukan nak interview cari kerja jadi pakar bomoh. Kalau nak jadi protege pakar bomoh, saya tak cari dekat UTP ni, baik saya pi ulu cerok… belajar main santau!"
 
"Erkkk…" Muqri terdiam.
 
"Masuklah Cik Jazmina. Awak memang pandai psiko orang!"
 
Aku tergelak, tahu takut! Baru cakap sikit… Aku terus masuk ke dalam bilik itu. Rasa seram sejuk
jugalah berdepan dengan ketua jabatan dan ketua HR. Hemm… terasa kena psiko pula. Usai sudah temuduga yang berjalan hampir 45 minit, aku terus keluar dari bilik itu. Huh! Berpeluh juga menjawab soalan dan ujian yang diberikan.
 
"Terima kasih Encik Muqri." Ujar aku.
 
"Sama-sama Cik Jazmina. Awak dah berjaya psiko semua orang dekat dalam tu ke?"
 
Aku tergelak. "Saya dah santau depa semua tu."
 
"Oppsss…" Muqri menutup mulutnya.
 
Aku ketawa. "Looking forward to work with you, Encik Muqri."
 
Muqri tersenyum. "Awak ni nakal… Eh, ini kad saya. Nak sewa rumah call lah ek."
 
Aku ketawa lagi. Lembut betul Encik Muqri tu, lagi lembut lagi seronok aku nak mengusik dia. Aku
mengucapkan terima kasih dan mengambil kad namanya. Hemm.. aku melihat jam di tangan. Dah lewat! Aku dah janji dengan Ah Bok, mekanik kereta kegemaran aku tu. Aku nak suruh dia tukar cat dan segala-galanya atas SLK850 aku ni! Buat ala-ala mini cooper gitu. Tak dapat mini cooper jadi kancil cooper pun takpe lah! Asal boleh saja aku ni.
 
Sampai di tempat Ah Bok, Ah Bok sudah menunggu aku macam menunggu menteri nak datang.
Cuma tak hampar karpet merah saja.
 
"Kasi tip top!"
 
"Cat warna apa lu mau?"
 
"Merah. Lu kasi line kaler putih!"
 
Ah Bok angguk-angguk.
 
"Sport rim?"
 
"Nanti dulu. Lu kasi tengok apa dalam rosak. Itu aircond kasi sejuk. Tinted ni kasi tukar. Gelap sikit."
 
Ah Bok mengangguk-angguk mendengar arahan aku.
 
"Bila boleh siap?"
 
"Satu minggu wa siap."
 
"Bagus."
 
"Lu sapa angkat? Tak ada sapa mau angkat, wa suruh Ah Heng hantar."
 
"Wahhh… kau servis baik punya ar!" ujar aku sambil tergelak.
 
"Lu customer maa…"
 
"Takpa… Maleek mai ambil."
 
Ah Bok mengangguk-angguk. Aku menyerahkan kunci kereta aku kepadanya dan sempat berpesan supaya go easy dengan Mr. Macho SLK850 aku tu! Dia hanya tersenyum. Sambil menunggu Maleek, aku duduk lepak melihat kereta-kereta yang sedang dibaiki Ah Bok.
 
Mata aku tertancap pada sebuah kereta mercedes SLK-Class! Orang itu membaling kuncinya atas meja Ah Bok dan duduk disebelah aku. Sebelum itu dia sudah bising-bising kepada Ah Bok. Ah Bok hanya mengangguk-angguk. Mungkin tak puas hati agaknya. Aku suka melihat SLK yang berwarna hitam, menarik betul! Nampak klasik. Hemmm… bilalah agaknya nak dapat?
 
Aku memandang mamat disebelah aku, tak habis-habis merengus.
 
"Susah kalau ada kereta mahal macam ni. Bila segalanya automatik, jadi jammed! Dengan kita-kita pun jammed!" bebelnya.
 
Aku hanya mendengar.
 
"Secara moralnya, janganlah beli kereta mahal!"
 
Aku melihat dia atas dan bawah. Pakai kemeja warna putih dan seluar slack hitam. Bila lah Maleek ni nak sampai? Tanya aku dalam hati.
 
"Makan minyak dah satu hal!" Dia membebel lagi.
 
Pin.. pinn… aku melihat Maleek sudah memanggil.
 
"Elehhhh… awak ni drebar je, banyak songeh pulak!" ujar aku.
 
"Drebar??"
 
"Ye lahh… pakai kemeja putih, seluar hitam, kan ni uniform drebar." Ujar aku terus berlalu.
 
Mamat tu terpinga-pinga.
 
 
*************************************************************************************

 
Usai sudah seminggu aku menanti kereta aku di bengkel Ah Bok, akhirnya aku mendapat panggilan dari dia. Dia kata kereta sudah siap, aku terus memaksa Maleek menghantar aku ke bengkel.
 
"Sudah ambil kereta jangan lupa balik rumah! Nanti merayau entah ke mana!" bising mama.
 
"Yelah mem besar!"
 
Mama menjuih bibirnya kepada aku. Kadang-kadang sikap aku ini macam mama pula, suka sangat menjuih bibir begitu! Tu bibir jadi tebal macam Ning Baizura! No wonder kalau aku pi karaoke pun, lagu yang aku pilih mesti lagu Ning! Naik kuning aku menyanyikannya, naik hijau muka kawan-kawan aku mendengarnya. Heh…
 
Sampai di kedai Ah Bok, aku terus bayar tanpa banyak soal. Itu sebab aku tengok SLK850 aku ni gila macho dan bergaya! Sesuai dengan nama timangannya, Mr. Macho! Siapa kata kereta kekasih lelaki saja, dia kekasih bagi perempuan juga tau!
 
Aku melihat belakang kereta. Aku tersengih apabila Ah Bok lekatkan huruf SLK di sebelah 850. Aku suka! Hushhh… apa ni?? Meletup kereta wa dengan ekzos besar! Bila masa aku suruh tukar?
 
"Erkk… ekzos ni kau sengaja buat ke Ah Bok?"
 
"Ini tak apa punya, ada orang kasi settle!"
 
"Hah?? Siapa?" Aku terkejut.
 
"Alaaa… itu kawan, nama dia Wan."
 
"Wan mana ek?"
 
Aku menggaru-garu kepala aku. Wan mana? Aku mana kenal sangat lelaki ni dah aku pun serupa lelaki je, mana ada siapa nak berkenan!
 
"Takpalah Ah Bok! Siapa suruh memandai tambah, dia lah bayar kan. Wa ambil je…"
 
Ah Bok tersenyum.
 
"Ini tayar bila mau tukar? Sudah botak. Bunga tak ada ni. Jalan dekat tak mengapa, jalan jauh licin maa… bahaya!"
 
"Hemm… tunggu wa gaji, wa tukar. Wa tukar sport rim sekali." Ujar aku.
 
Ah Bok hanya mengangguk-angguk. Aku tersenyum, berehhh…
 
Lantas aku pun bawa lah boyfriend aku yang macho dan tak hancur lagi berjalan, dari hujung ke
hujung Ipoh! Heh… bersiar-siar! Lama aku tak melaram kereta cantik ni, hon sekali sekala terangkat beb!
 
On the way nak balik ke rumah aku, aku sempat lalu ke area rumah-rumah banglo tu. Setiap kali aku lalu di situ, mata aku mesti tertancap pada sebuah rumah yang cukup menarik perhatian aku dengan dekorasi lamannya yang menarik. Tangga ada air terjun tu! Hemmm… bila lah nak dapat rumah macam ni? Sangat cantik… aku memerlahankan kereta aku apabila tiba di situ.
 
Tiba-tibaaa…
 

 
Bersambung...........   ..
 
Rokiah Mad Dom , Jumaat, Disember 20, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Rokiah Mad Dom

Seorang Surirumah Sepenuh Masa

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog