2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Pelajaran kebapaan dari perintah korban

KISAH mengenai korban mencernakan pelajaran mengenai kebapaan dan aplikasi dalam bidang kehidupan lain.
 
Pelajaran Pertama
 
Al-Quran mementingkan kebapaan yang positif. Hal ini dapat dilihat daripada interaksi dan komunikasi Nabi Ibrahim as dan anaknya. Mengapa Nabi Ibrahim as yang bercakap soal korban, bukan ibu Nabi Ismail as?
 
Lebih menarik lagi, dalam semua dialog antara anak dan orang tuanya melibatkan si bapa - iaitu dialog antara Lukman dan anaknya (Lukman:12-19), Yaakob dan anaknya Yusuf (lihat seluruh surah Yusuf) dan Nuh dan anaknya (Hud:42-3). Al-Quran tidak merakam walau satu pun dialog antara ibu dan anaknya.
 
Kesemua ini mengajar bahawa Al-Quran menganjurkan para bapa memainkan peranan aktif dan positif dalam pendidikan anak yang dimanifestasikan dalam komunikasi yang baik dan berkesan, walaupun tradisi Islam juga mengakui kepentingan ibu dalam pendidikan anak di rumah.
 
Ertinya, Muslim yang baik bukan seorang 'bapa kerusi malas' yang menyerahkan persoalan pendidikan anak di rumah kepada si ibu sahaja.

Pelajaran Kedua
 
Pendidikan yang baik bagi anak dan peranan kaum bapa dalam hal ini adalah penting.
 
Respons Nabi Ismail as apabila diberitahu tentang perintah Tuhan menunjukkan beliau seorang yang beriltizam dengan agama dan sanggup berkorban untuknya. Beliau juga seorang yang taat, hormat dan sopan terhadap bapanya.
 
Cara respons beliau juga menunjukkan kematangan yang tinggi sedangkan beliau hanya seorang 'ghulam' (remaja) pada ketika itu.
 
Pastinya, segala sifat ini tidak akan ada pada Nabi Ismail as tanpa didikan baik oleh ibu bapanya.
 
Oleh itu, cara pendidikan Nabi Ibrahim as terhadap anaknya - pendidikan berpandu wahyu Tuhan (Al-Quran) - harus dicontohi.
 
Pelajaran Ketiga
 
Komunikasi yang baik dan berkesan oleh bapa (juga ibu) dalam berhubungan dan mendidik anak adalah penting.
 
Hal ini dicerna melalui cara dialog Nabi Ibrahim as. Perkataan "ya bunayya" yang bermaksud "wahai anakku" yang dituturkan Nabi Ibrahim as amat relevan. Dalam bahasa Arab, perkataan "bunayya" berbanding "ibni" menggambarkan kehalusan bahasa, sopan dan fokus pada sifat kasih sayang si bapa dan bukan kuasanya.
 
Pelajaran Keempat
 
Cara pendidikan anak bukanlah melalui pendekatan 'dengar dan patuh' sahaja. Hal ini dapat dilihat sekali lagi dalam dialog Nabi Ibrahim as dan anaknya.
 
Beliau tidak hanya menyampaikan perintah dan meminta anaknya patuh tanpa banyak soal. Beliau meminta anaknya berfikir melalui kata-katanya, "Maka fikirkanlah apa pendapatmu!" (Al-Saffat:102).
 
Ertinya, pendidikan anak dalam Islam haruslah menjurus pada pemikiran yang kritikal. Ketaatan hendaklah berdasarkan keyakinan dan iman, bukan kepatuhan buta pada kuasa dan tradisi sahaja.
 
Hakikat ini disokong contohcontoh lain dalam Al-Quran iaitu :
  • Malaikat menyoal Allah Taala tentang penciptaan Adam sebelum akur padanya (Al-Baqarah:30-3)
  • Kisah Uzair yang menyoal bagaimana Tuhan dapat menghidupkan sesuatu yang telah mati (Al-Baqarah:259)
  • Kisah Ibrahim mencari kebenaran dan menerima perintah Tuhan dalam ayat-ayat Al-Baqarah:260, Al-An'am:75-9, Hud, 74:75.
  • Firman Allah tentang peranan ilmu dan kejelasan pada hujah dalam amalan agama di Yusuf:108.
 
Pelajaran Kelima
 
Musyawarah dalam hubungan keluarga adalah penting. Hal ini dilihat juga dalam dialog yang sama. Nabi Ibrahim as bersikap konsultatif sebelum melaksanakan perintah Tuhan, walaupun ketika itu beliau seorang nabi dan bapa dan anaknya hanya seorang remaja.
 
Amalan musyawarah antara bapa dan anak (juga ahli keluarga lain) dapat disokong oleh pelbagai ayat-ayat Al-Quran yang lain (Ali Imran:159, Al-Syura:38).
 
Bahkan, Al-Quran menganjurkan musyawarah antara suami dan isteri pada perkara sekecil soal penyusuan anak. Ertinya, kuasa tidak menjadikannya seseorang kuku besi ke atas bawahannya.
 
Pelajaran Keenam
 
Menguji dan menilai adalah aspek penting dalam pendidikan dan pembangunan diri. Pelajaran ini diperolehi melalui ujian yang Allah kenakan ke atas Nabi Ibrahim dan Ismail as.
 
Hal ini juga memberitahu Muslim bahawa bala, yang asalnya bermakna ujian (Al-Saffat:106), bukanlah semestinya berlaku sebagai hukuman ke atas dosa seseorang dan tanda kemurkaan, tapi juga sebagai satu rahmat dan tanda kasih Tuhan. Pastinya, Nabi Ibrahim dan Ismail as bukan insan yang dimurkai Tuhan. Sebaliknya, mereka adalah nabi-nabi yang maksum dan kekasih-Nya.
 
Oleh itu, seorang Muslim tidak seharusnya cepat membuat kesimpulan setiap kali berlaku bala bahawa ia kerana kemurkaan Tuhan, dosa atau azab. Muslim hendaklah menilai bencana yang berlaku dari segala sudut.
 
Ujian yang dikenakan Tuhan juga mengajar Muslim akan kepentingan penilaian bagi pencapaian seseorang kerana salah satu daripada sebab ujian diturunkan Tuhan ialah untuk menilai iman dan amal manusia (Al-Mulk:2), selain untuk mendidik.
 
Atas dasar ini, ibu bapa juga perlu menguji anak-anak mereka sebagai sebahagian daripada proses pendidikan dan penilaian mereka. Ujian dan penilaian tidak harus berlaku dalam pendidikan di sekolah sahaja.
 
Pelajaran Ketujuh
 
Berilah ganjaran setimpal, sama ada adalam bentuk hadiah atau pujian, apabila anak-anak kita berjaya dalam sesuatu ujian.
 
Dalam kisah yang dibicarakan, Allah Taala memuji dan memberi ganjaran korban kambing kepada Nabi Ibrahim dan Ismail setelah kededuanya berjaya dalam ujian-Nya (Al-Saffat:110-1). Maka, jangan seorang bapa lokek memberi ganjaran kerana Allah amat pemurah apabila mengganjari kesolehan hamba-hamba-Nya.
 
Kesimpulan
 
Jika diteliti dengan mendalam, kita akan dapati bahawa ketujuh-tujuh pelajaran ini boleh dijadikan amalan dalam bidang-bidang lain selain kekeluargaan, iaitu pelajaran:
  • kepimpinan dalam berurusan dengan pengikut di peringkat organisasi atau masyarakat
  • pembangunan sumber manusia dalam organisasi
  • bagi para pendidik di sekolah
  • tentang nilai-nilai kecemerlangan sebuah organisasi
 
Boleh juga disimpulkan kejayaan sesuatu unit, daripada yang kecil seperti keluarga hingga yang besar seperti negara, memerlukan:
  • pemimpin baik (Nabi Ibrahim as)
  • pengikut baik (Nabi Ismail as)
  • sistem baik (pendidikan dan pembangunan sumber manusia, penilaian, komunikasi dan musyawarah serta lain-lain.)
  • nilai yang baik (berfikiran kritikal, taat, hormat menghormati dan sebagainya.)
 
Cik NiNe Che Kadir , Selasa, Oktober 23, 2012 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Cik NiNe Che Kadir

Nama Penuh saya ialah Cik NiNe Binti Che Kadir, saya menggunakan nama pena C9 dan Cik 9P. Mulus

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog