2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Kurang tidur punca gemuk

BELANDA 5 Jun - Para saintis berkata, kanak-kanak yang kurang tidur lebih berisiko untuk menjadi gemuk.

Mengikut kajian terhadap 250 kanak-kanak, mereka yang tidak cukup tidur berisiko untuk menambah indeks jisim badan (BMI).

Kajian lepas menunjukkan kekurangan tidur menghalang badan dari menghasilkan kuantiti hormon yang mencukupi dan seterusnya memberi tekanan terhadap selera makan.

Kurang tidur akan meningkatkan selera makan selain menganggu kadar metabolisme serta mengubah tindak balas badan terhadap insulin, hormon yang dikaitkan dengan kebolehan badan untuk menyimpan lemak.

Menurut Profesor Taylor dan rakan-rakan sekerjanya dari Unit Nutrisi Manusia di Dunedin, New Zealand, mengurangkan masa tidur berkemungkinan akan meningkatkan selera makan seperti memakan makanan ringan kerana banyak masa yang terluang digunakan untuk aktiviti tersebut.

"Masalah tidur juga akan mempengaruhi pengeluaran tenaga, dan apabila berasa letih, kanak-kanak akan kurang melakukan senaman dan itu menyebabkan mereka makan dengan lebih kerap," kata Profesor Taylor.

Sementara itu, faktor lain seperti berat ketika lahir, tahap pendidikan ibu, pendapatan, BMI, tabiat merokok ketika hamil dan etnik turut direkodkan berkaitan dengan BMI kanak-kanak.

Berikutan itu, sekumpulan pengkaji mencadangkan tabiat tidur yang betul perlu didedahkan kepada semua peringkat umur kanak-kanak untuk tujuan kesihatan.

"Cadangan tersebut (tabiat tidur yang betul) secara tidak langsung menjadi titik permulaan kepada ibu bapa untuk berinteraksi dengan anak-anak mereka," kata kumpulan pengkaji tersebut. - Agensi

Muhammad Ttuyup , Rabu, Jun 08, 2011 | 1 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Muhammad Ttuyup

CHAIRMAN / FOUNDER :: Saya adalah pengasas dan pemilik Asal Blog Ini yang di mulakan pada tahun April 2004, dan menggunakan alamat blog http://ttuyup.blogspot.com. Pada awal tahun 2007 saya menjemput en. Adam Merah menyertai blog ini dan pada akhir tahun yang sama, saya meminta en. Adam menguruskan blog ini untuk saya.

1 ulasan :

  1. kurang tidur pn leh sebab kan macam2 penyakit lain..ada sy baca leh sebabkan kanser..leh baca kat link ni. TK kongsikan maklumat ni. Tapi ada member kurang tidur ..kurus jer..:P

    BalasPadam

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog