2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Krisis nuklear Jepun 100 tahun?

GAMBAR oleh Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) menunjukkan keadaan empat reaktor nuklear Fukushima Daiichi yang rosak setakat semalam. & SEORANG pekerja memakai pakaian khas berjalan berhampiran pit yang musnah di reaktor No. 2 loji di nuklear Fukushima Dai-ichi.
 
TOKYO, Jepun - Seorang pakar nuklear memberi amaran pencemaran radiasi daripada loji nuklear Fukushima Daiichi akan berterusan kerana batang-batang bahan api nuklearnya mengambil masa hingga 100 tahun untuk sejuk, lapor sebuah akhbar semalam.

Bekas anggota dasar keselamatan nuklear Britain, Dr. John Price berkata, tempoh itu diperlukan sebelum batang-batang nuklear itu sejuk dan selamat untuk dipindahkan.

"Cara sekarang (untuk menyejukkan batang-batang nuklear tersebut) iaitu menyemburkan air ke dalam reaktor-reaktor itu kurang berkesan, kerana air kembali mengalir keluar akibat kebocoran dan menyebabkan pencemaran radiasi terus berlaku.

"Perlu ada cara supaya air yang dipam itu kekal di dalam reaktor-reaktor nuklear tersebut," katanya.

Komen beliau disiarkan stesen televisyen Amerika Syarikat (AS), ABC semalam selepas seorang ibu kepada pekerja-pekerja kecemasan yang bergelut untuk menghalang batang-batang nuklear di loji Fukushima Daiichi daripada mencair berkata, mereka semua akan mati akibat kesan radio aktif dalam masa beberapa minggu lagi.

"Anak lelaki saya memberitahu bahawa dia dan rakan-rakan sekerjanya sanggup berkorban demi negara," kata kata ibu berusia 32 tahun itu dalam satu wawancara telefon dengan stesen televisyen Fox News.

"Mereka sedar mereka akan mati dalam masa beberapa minggu lagi kerana radiasi kerana adalah mustahil untuk mengelakkan pancaran radiasi di dalam loji tersebut," tambahnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Jepun dilapor bersedia menimbus reaktor-reaktor nuklear itu dengan mencurahkan bertan-tan bahan konkrit sebagai jalan terakhir bagi mengatasi krisis nuklear Fukushima Daiichi sekiranya usaha yang dilaksanakan sekarang gagal.

Langkah itu dapat menghalang sinaran dan partikel radioaktif daripada tersebar.

Dalam pada itu, beribu-ribu mayat mangsa bencana gempa bumi kuat dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu masih belum dipungut kerana mayat-mayat itu didapati dicemari tahap radiasi yang tinggi.

Setakat ini, 11,500 orang disahkan terkorban dengan 16,400 lagi masih hilang dan peluang untuk menemui mayat mereka amat tipis.

Tiga minggu selepas bencana itu berlaku, sejumlah 260,000 kediaman di timur laut Jepun masih terputus bekalan air manakala 170,000 rumah lagi terpaksa bergelap. - Agensi

 

+

Kebocoran dijangka dapat dikawal beberapa bulan lagi

TOKYO - Jurucakap Agensi Keselamatan Nuklear Jepun, Hidehiko Nishiyama menyatakan loji nuklear Fukushima Dai-ichi mungkin mengambil masa beberapa bulan lagi untuk dapat dikawal sepenuhnya.

Berita itu hadir ketika sekumpulan jurutera cuba mencari jalan bagi menghentikan kebocoran air yang mengandungi tahap radioaktif tinggi daripada terus memasuki Lautan Pasifik.

"Kita akan berdepan dengan situasi genting dalam tempoh beberapa bulan akan datang," kata Nishiyama. Bagi mengawal semua reaktor, loji itu memerlukan sistem penyejukan yang dipasang secara tetap demi mengelakkannya daripada mengalami masalah kepanasan melampau.

Pembantu kepada Perdana Menteri Jepun, Goshi Hosono menegaskan keutamaan kerajaan kini adalah untuk menghentikan kebocoran radiasi yang menimbulkan kebimbangan kepada rakyat.

"Kami tidak lari daripada krisis, namun keadaan semakin stabil. Berapa lama ia akan mengambil masa? Saya fikir mungkin beberapa bulan," kata Hosono.

Sabtu lalu, retakan sepanjang 20 sentimeter ditemui pada pit penyelenggaraan. Justeru, ia dikatakan sebagai punca kepada penemuan air laut yang mengandungi tahap radioaktif iodin yang tinggi sejak lebih seminggu lalu.

Sekeping gambar yang disiarkan oleh pengendali loji, Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) menunjukkan pancutan air keluar dari dinding dan memasuki laut. Jumlah air itu masih belum diketahui.

Sabtu lalu, para jurutera cuba untuk menampal keretakan itu menggunakan konkrit tetapi usaha tersebut gagal. Semalam, mereka memasukkan campuran serbuk kayu, cebisan surat khabar dan polimer yang boleh mengembang kepada 50 kali saiz asalnya apabila terkena air.

Campuran polimer itu bagaimanapun masih gagal untuk mengekang kebocoran. Namun mereka tidak berputus asa dan akan mengetahui keadaannya pada hari ini. - Agensi

Unknown , Selasa, April 05, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog