/

'Spiderman' takluk Burj Khalifa di Dubai

Alain Robert memanjat Burj Khalifa, bangunan tertinggi di dunia di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu, kelmarin.
 
DUBAI 29 Mac – Pemanjat bangunan Perancis yang digelar 'Spiderman' berjaya menawan bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa di Dubai semalam, selepas bergelut dengan angin kencang yang memaksa pendakiannya tertangguh beberapa jam.

Alain Robert, 48, mengambil masa kira-kira enam jam untuk menawan bangunan setinggi 828 meter itu yang mempunyai 160 tingkat dengan menggunakan tali dan perkakas yang ditetapkan oleh penganjur.

Namun Robert menyifatkan langkah berjaga-jaga yang diambil oleh penganjur dan orang ramai yang berhimpun untuk melihatnya membuatkannya bertambah gementar.

"Sebenarnya saya berhadapan dengan tekanan yang tinggi kerana mereka telah memasang beberapa peralatan keselamatan untuk saya.

"Terdapat juga skrin besar yang mempunyai ketinggian 50 meter dan panjang 30 meter bagi membolehkan orang ramai menyaksikan pendakian itu dan ini sebenarnya memberi tekanan besar kepada saya," katanya.

Robert telah ditahan banyak kali di beberapa negara kerana pihak berkuasa biasanya tidak memberi kebenaran untuk beliau membuat pendakian yang berbahaya itu.

Dia mula memanjat bangunan sejak berusia 12 tahun ketika kunci apartmennya tertinggal di dalam rumah dan memutuskan untuk memanjat apartmen setinggi lapan tingkat itu untuk memasukinya melalui tingkap yang terbuka.

Robert dilaporkan telah memanjat lebih 80 bangunan di seluruh dunia termasuk Sears Tower di Chicago dan Taipei 101 di Taiwan. – Reuters

Unknown , Khamis, Mac 31, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog