2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Selfie: Dunia kena lihat aku

SELFIE, iaitu mengambil gambar sendiri menggunakan telefon bimbit, telah dilarang oleh University of South Florida semasa konvo mengambil diploma. Kalau dibenarkan, sudah tentu setiap graduan akan asyik berselfie di atas pentas tanpa memikirkan graduan-graduan lain yang masih menunggu giliran naik pentas kerana DUNIA KENA LIHAT AKU.
 
Semasa menghadiri majlis jenazah Nelson Mandela, Obama berselfie dengan rakan-rakannya. Kelihatan Obama tersenyum riang dalam posenya sambil memegang telefon bimbit sendiri. Selfielogi bukan lagi satu seni kelakuan. Ia sudah menjadi satu ideologi, budaya dan ritual yang paling popular. Perkataan selfie adalah perkataan baru dimasukkan ke kamus bahasa Inggeris dan Oxford University Press telah menobatnya sebagai perkataan paling banyak digunakan pada tahun 2013.
 
Untuk menjadi penganut selfielogi, AKU kena fikir bahawa DUNIA KENA LIHAT AKU. Akulah hero dunia.
 
Walaupun suasana sekeliling meratapi kematian Nelson Mandela, DUNIA KENA LIHAT AKU. Walaupun graduan-graduan menunggu giliran mengambil diploma, sekarang adalah giliran AKU di pentas. DUNIA KENA LIHAT AKU. Biar mereka yang lain tunggu lama, yang paling utama ialah gambar selfie AKU.
 
Menurut Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, pada tahun 2013, sepasang suami isteri bercerai setiap 10 minit. Sebab cerai? AKU adalah suami. AKU adalah isteri. DUNIA KENA LIHAT AKU, dengar AKU, tekan like pada Instagram AKU. Keluar makan bersama dengan keluarga maknanya ialah setiap ahli keluarga bersama-sama asyik melayari internet dengan telefon bimbit masing-masing. Seorang ahli keluarga mungkin terpaksa berWhatsapp dengan ahli keluarga yang lain walaupun mereka duduk semeja!
 
Seorang agamawan memberitahu pengikut-pengikutnya, "Bersalamanlah dengan orang yang bersalaman dengan Nabi, nescaya kamu masuk syurga. Maka, bersalamanlah dengan AKU. Dunia kena bersalaman dengan AKU. DUNIA KENA LIHAT AKU."
 
Seorang agamawan yang lain pula giat memperjuangkan konsep wala'. Pengikut yang beriman mesti wala' pada pemimpin agama. Kebetulan agamawan ini adalah seorang pemimpin agama. Wala'lah pada AKU. DUNIA KENA LIHAT AKU.
 
Terdengar suara segolongan kecil ustaz, "Apa jasa kau kepada negara sehingga kau pula yang layak mendapat keistimewaan-keistimewaan yang begitu banyak, sehingga kau jadi kaya-raya? Kau bukan beragama Islam pun. Aku beragama Islam. DUNIA KENA LIHAT AKU. Dunia kena iktiraf jasa-jasa AKU. Dunia kena hormati AKU."
 
Terdengar juga suara-suara yang tak puas hati dengan kenyataan ustaz-ustaz di atas, "AKU bayar cukai. Kau bayar dengan air liur sahaja. DUNIA KENA LIHAT AKU. AKU bayar kau untuk iktiraf jasa-jasa AKU."
 
Mengapa perlu mengetengahkan isu hudud sekarang? Kerana AKU dah bersedia untuk melaksanakannya sekarang. Sama ada kau faham atau tidak, sama ada kau bersedia atau tidak, kita boleh berbincang kemudian.
 
Yang lebih penting ialah AKU nak berselfie sekarang. DUNIA KENA LIHAT AKU. Hudud adalah undang-undang Tuhan. AKUlah pembelanya dan inilah perspektif AKU, pelan AKU, keyakinan AKU, draf undang-undang AKU.
 
AKU post, kau tekan like je! Jangan banyak soal."
 
Hudud bertentangan dengan Malaysian Dream. Apa itu Malaysian Dream? Itu mimpi AKU. AKU bermimpi bahawa semua agama adalah benar seolah-olah AKU pula yang menjadi tuhan kerana hanya AKU layak menghukum apa yang benar dan apa yang salah.
 
Kalau kamu kata hanya satu agama yang benar, AKU hukum kamu salah. Kalau kamu kata semua agama adalah benar, AKU hukum kamu benar. Itulah sebab DUNIA KENA LIHAT AKU, dengar AKU, iktiraf mimpi AKU. Malaysia hanya mampu menjadi negara maju jika mimpi AKU menjadi 'rukun iman' semua.
 
Seorang lelaki berselfie dan sambil melihat dirinya, dia berkata, "AKU terperangkap dalam jasad ini. Perasaan AKU adalah wanita. AKU adalah gay kerana AKU rasa AKU adalah gay walaupun tuhan sudah menciptakan AKU sebagai lelaki. Tetapi hakikatnya apabila AKU berselfie, AKU tak nampak tuhan. AKU hanya nampak AKU."
 
 
 

* Oleh Xifu Naser (Abdul Naser Abdul Rahman) ialah tokoh pendakwah Perak, Sinar Harian, 20 Jun 2014
Unknown , Jumaat, Jun 20, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog