2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Pembentukan El Nino sedang berlaku

KUALA TERENGGANU, 15 Jun 2014  - Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan kenyataan bahawa proses pembentukan fenomena El Nino kini sedang berlaku dan berada pada tahap 65 hingga 80 peratus buat masa ini.
 
Perkara itu dijelaskan sendiri Ketua Pengarahnya, Datuk Che Gayah Ismail yang menyifatkan negara (Malaysia) masih berada pada tahap pembentukan fenomena yang sama seperti bulan lalu.
 
"Fenomena El Nino dijangka berlaku di antara Jun hingga Ogos, tetapi buat masa ini masih dalam pembentukan. Memang sekarang pembentukan fenomena ini dilihat semakin meningkat tetapi kita tak boleh putuskan lagi bahawa ia sudah berlaku di negara ini," katanya kepada media ketika ditemui pada Program Latih Amal Tsunami di sini, semalam.
 
Hadir sama, Ketua Setiausaha Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), Datuk Dr Rosli Mohamed dan Setiausaha Politik Menteri Besar, Rosdi Muda.
Gayah berkata, El Nino akan berlaku apabila suhu air di permukaan Lautan Pasifik berdekatan Garisan Khatulistiwa berlaku peningkatan lebih tinggi daripada biasa iaitu melebihi 0.5 darjah celsius.
 
Sebelum ini, Pejabat Kaji Cuaca United Kingdom meramalkan kemungkinan besar fenomena El Nino yang mengakibatkan peningkatan suhu dan taburan hujan akan melanda rantau Asia Tenggara pertengahan tahun ini.
 
Untuk pengetahuan umum, negara pernah dilanda El Nino sebanyak 12 kali dan yang terburuk pada 1982, 1983, 1997 dan 1998. – Sinar Harian
Unknown , Rabu, Jun 18, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog