2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Hingus, tahi mata unta pindahkan virus

Partikel MERS-CoV yang dilihat secara elektron mikro-graf dari Institut Kebangsaan bagi Alahan dan Penyakit Berjangkit (NIAID), pada 2012.
 
LONDON, 5 Mei 2014 - Hingusan unta boleh memindahkan virus korona Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS-CoV) yang boleh membawa maut kepada manusia, kata satu kajian terbaru.
 
Penyelidik mendapati bahawa virus dari manusia yang dijangkiti dan unta Arab dari kawasan geografi yang sama mempunyai urutan RNA yang serupa.
 
"Ini menunjukkan pemindahan antara haiwan dan manusia. Proses berkenaan dirujuk sebagai zoonosis," kata Norbert Nowotny dari Institut Virologi, Universiti Perubatan Veterinar di Austria.
 
Dalam kajian itu, saintis menjalankan penyelidikan terhadap hingus dan tahi mata yang diambil dari 76 unta di Oman.
 
Tahap virus adalah amat tinggi dalam hingusan dan tahi mata unta terbabit. Pemindahan dari haiwan kepada manusia berlaku melalui kawasan hubungan ini terutama hingusan, kata saintis.
 
"Vaksin terhadap unta pada masa ini sedang dibincangkan. Kita akan dapat menghalang penyebaran virus berkenaan," kata Nowotny.
 
Pihak berkuasa kesihatan kelmarin melaporkan 18 jangkitan terbaru dari MERS dan angka kematian meningkat kepada 111 di negara itu, berbanding 107 pada Jumaat lalu.
 
Dalam maklumat terkini MERS di halaman web, kementerian kesihatan bagaimanapun hanya menyebut dua kematian terbaru membabitkan seorang wanita berusia 69 tahun di Makkah yang mengalami batuk kering dan anemia serta seorang lelaki berusia 25 tahun dari Jeddah yang dipindahkan ke sebuah hospital kerajaan pada 27 April lalu. – Agensi
Unknown , Isnin, Mei 05, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog