/

Senarai Terkini Negara Terkaya di Dunia 2014

Menurut ahli ekonomi, negara-negara yang dianggap sebagai kaya sekiranya rakyat di negara-negara ini mempunyai pendapatan yang cukup untuk menyokong semua keperluan mereka.
 
Disini kami kongsikan senarai terkini negara terkaya di dunia di mana setiap mereka masing-masing mempunyai KDNK per kapita tertinggi, dengan nilai KDNK yang dikira dan diukur dalam dolar Amerika Syarikat. Selain itu, beberapa aspek telah diambil kira dalam ranking seperti nilai output, nilai perbelanjaan dan nilai pendapatan.
 
1. Qatar – KDNK per kapita lebih (~ $102,000 / ~ RM340,323)
Dengan kurang dari 2 juta penduduk dan kira-kira $ 102,000 KDNK, ia tidak ada keraguan bahawa Qatar adalah negara terkaya di dunia. Qatar merupakan sebuah negara semenanjung yang terletak di Teluk Parsi, dan juga terletak di Asia Timur Tengah. Ekonomi negara ini adalah bergantung kepada petroleum, yang merupakan penyumbang kepada kira-kira 85 peratus dalam pendapatan eksport mereka. Kawasan-kawasan lain yang menjana pendapatan untuk negara termasuk pelancongan dan perbankan.
2. Luxembourg – KDNK per kapita lebih (~ $77,000 / ~ RM256,911)
Di Eropah, Luxemborg adalah antara negara yang paling makmur, yang juga diiktiraf sebagai syurga bebas cukai. Malah, beberapa jutawan dari bahagian-bahagian lain di dunia memilih untuk tinggal di negara ini untuk membebaskan diri mereka daripada cukai mahal di negara-negara asal mereka. Di antara sumber pendapatan Luxemborg termasuk telekomunikasi dan industri keluli.
3. Singapore – KDNK per kapita hampir (~ $61,000 / ~ RM203,527)
Jiran Malaysia – Satu lagi negara yang kaya di Asia, Singapura adalah sebuah negara pulau yang terdiri daripada 63 pulau-pulau. Di Asia Tenggara, ia merupakan antara empat negara dengan pusat-pusat kewangan terbesar termasuk Hong Kong, Korea Selatan dan Taiwan. Penduduk negara yang kecil kira-kira 5.5 juta, dan peratusan yang besar daripada penduduk tempatan adalah beragama Buddha.
4. Norway – KDNK per kapita (~ $55,000 / ~ RM183,508)
Dengan kira-kira 5 juta orang yang tinggal di negara ini dan KDNK yang agak tinggi, menjadikan Norway tersenarai di kalangan negara-negara terkaya di dunia. Menariknya, negara ini berkongsi sempadan dengan beberapa negara-negara yang makmur lain termasuk Finland, Rusia dan Sweden. Ekonomi negara sebahagian besarnya bergantung kepada rizab gas asli dan minyak.
5. Brunei – KDNK per kapita sekitar (~ $54,000 / ~ RM180,171)
Salah satu negara terkaya di Asia Tenggara, Brunei mempunyai KDNK purata tahunan sebanyak $54,000. Ia menjana pendapatan dan hasil daripada gas asli dan minyak mentah eksport. Selain itu, hasil yang datang dari petroleum yang menambah sekurang-kurangnya 90 peratus kepada KDNK negara. Dengan kurang dari 500,000 penduduk di negara ini, Brunei juga tersenarai di antara negara yang paling kurang penduduk di seluruh dunia.
6. United Arab Emirates
 
7. United States
 
8. Hong Kong
 
9. Switzerland
 
10. Netherlands
 
11. Australia
 
12. Austria
 
13. Ireland
 
14. Canada
 
15. Kuwait
 
 
Unknown , Selasa, April 15, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog