2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Hidup sihat tanpa buasir

MENDENGAR penyakit buasir atau hemoroid, ramai malu untuk berbincang secara terbuka. Namun hakikatnya penyakit itu boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengenal usia akibat gaya hidup, pemakanan dan kurang senaman. Lebih mengejutkan apabila pengamal perubatan mengesahkan penghidapnya ada yang seawal belasan tahun.
Mengikut ilmu perubatan, penyakit yang terjadi di bahagian dubur itu diakibatkan saluran darah venus yang mengembang dan bengkak di sekitar dubur (rektum dan anus). Akibatnya, setiap kali seseorang pesakit mahu membuang air besar atau melalui proses meneran, mereka akan berasa sakit dan mengeluarkan darah bersama najis atau menitis, sama ada sebelum atau selepas.
 
Buasir mempunyai dua jenis iaitu;
 
Buasir luar - Ia berlaku  di bawah kulit, betul-betul di luar pembukaan dubur. Ia mungkin akan menyebabkan sakit dan rasa gatal terutama ketika proses pembuangan air besar. Buasir jenis ini agak lembut (jika dipegang dengan tangan).
 
Buasir dalam - Buasir jenis ini berlaku di bahagian dalam rektum. Selalunya buasir jenis ini tidak sakit sebaliknya penderita buasir jenis ini hanya akan menyedari masalah yang menimpa bila terdapat darah yang keluar dari duburnya. Bahaya seperti penyakit lain, buasir juga mempunyai beberapa peringkat iaitu;
 
Tahap 1
Berlaku pendarahan dan bengkak dan ketulan menonjol keluar
Tahap 2
Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan masuk balik ke dalam dubur.
Tahap 3
Keadaan sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk.
Tahap 4
Darah keluar ketika mahu membuang air besar dan rasa sakit. Buasir (ketulan) tidak boleh lagi dimasukkan ke dalam dubur. Penghidap tidak akan rasa selesa untuk menjalankan aktiviti harian.
 
Gaya hidup tidak sihat
Buasir berpunca daripada gaya hidup yang tidak sihat. Antara punca penyakit itu dapat dilihat jika melibatkan seseorang itu kurang minum air dan makanan berserat tinggi yang membolehkan berlaku sembelit. Cirit-birit juga boleh menjadi punca kepada penyakit itu. Wanita hamil berisiko dapat buasir. Namun ia tidak membahayakan ibu dan anak.
 
Pencegahan
Walaupun tiada kaedah khusus untuk mencegah buasir, tetapi amalan gaya hidup sihat dapat menghindarkan kita daripada masalah ini. Antara saranan yang digalakkan, ubah gaya pemakanan dengan melebihkan pengambilan sumber serat (sayur-sayuran dan buah-buahan); lebih baik jika dapat makan lima hidangan sayur dan buah setiap hari.
 
Minum banyak air masak, sekurang-kurangnya satu hingga dua liter sehari. Ia bertujuan melembutkan najis supaya ia senang keluar. Pengambilan serat perlu diselaraskan dengan air.
 
Lebih banyak serat diambil, jadi lebih banyak air diperlukan. Selain itu pelajari cara betul untuk buang air besar dan senaman seperti kegel bagi menguatkan tulang bahagian punggung. Senaman mudah seperti berjalan cepat selama 30 minit sehari juga sudah memadai bagi menyihatkan badan sekali gus dapat mengelakkan penyakit.
 
Rawatan
Bagi buasir yang tidak dapat disembuhkan dengan rawatan konservatif, rawatan yang standard boleh dijalankan iaitu mengikat dengan lingkaran getah. Satu atau dua lingkaran getah diikat di sekeliling pangkal buasir. Ini akan menyekat peredaran darah ke buasir tersebut. Dalam masa tujuh hingga 10 hari buasir tersebut akan tertanggal keluar.
 
Koagulasi Inframerah - Sinaran inframerah dipancarkan selama satu atau dua saat untuk menghentikan bekalan darah ke buasir. Anda mungkin terasa bahang panas ketika prosedur ini dilakukan dan terdapat sedikit pendarahan berlaku dalam beberapa hari selepas itu.
 
Prosedur ini sama juga seperti ikatan lingkaran getah, dilakukan hanya untuk buasir dalaman. Tetapi ia lebih cepat dan kurang menyebabkan jangkitan. Elektrokoagulasi bipolar - Prosedur ini dikenali juga dengan nama bicap, adalah sama seperti prosedur koagulasi Inframerah dan ia mempunyai kebaikan dan keburukan yang sama.
 
Terapi laser - Pancaran laser akan mengewapkan tisu buasir. Tetapi prosedur ini didapati lebih mahal dan tidak menunjukkan sebarang kelebihannya dari prosedur lain. Pembedahan biasanya dilakukan sebagai langkah terakhir apabila kedua-dua jenis buasir tersebut menjadi semakin teruk dan rawatan-rawatan lain tidak berjaya menyembuhkannya.
 
Kaedah ini didapati berkesan tetapi pesakit terpaksa tinggal di dalam hospital sehari dua dan mengambil masa yang agak lama untuk sembuh berbanding dengan pendekatan-pendekatan lain.
 
Anda juga harus mendapatkan nasihat doktor bagi rawatan yang cepat bertindak ke akar masalah buasir seperti krim, minyak, suppositories, kain lap, dan rawatan ais adalah sementara dan banyak kali boleh merengsakan permukaan dubur.
 

* Oleh pakar perubatan keluarga, Dr Razana Zakaria
Unknown , Jumaat, Februari 28, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog