2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Tanam sayur di pencakar langit

LONDON, 1 Jan. 2013 - Syarikat-syarikat pertanian di Britain merancang untuk membina 'rumah hijau' bersaiz bangunan pencakar langit di tengah-tengah bandar bagi memenuhi peningkatan permintaan hasil tanaman.

Satu daripada syarikat berkenaan, Birds Eye dilapor sedang melakukan kajian untuk membina bangunan beratus-ratus tingkat yang mampu menempatkan tanaman, dalam usaha mewujudkan projek penanaman yang lebih ekonomi, berdaya tahan dan memenuhi keperluan pasaran.

Rumah hijau itu akan menggunakan sistem penyaluran makanan berinovasi yang menyaksikan air khas yang kaya dengan mineral menjadi medium utama penanaman dan menyebabkan tanah tidak diperlukan.

Disebabkan cuaca di dalam bangunan itu boleh dikawal, hasil tanaman dijangka dapat ditingkatkan kerana penanaman boleh dilakukan sepanjang tahun selain mengelak penggunaan racun serangga.

Birds Eye kini melihat kejayaan sistem hidroponik Verticrop yang digunakan di Zoo Paignton di Devon bagi menghasilkan sayur-sayuran murah untuk haiwan di sana.

Birds Eye juga mengadakan rundingan dengan firma teknologi, Alterrus yang menghasilkan teknologi hidroponik untuk meningkatkan skala sistem tersebut.

Di Linkoping, Sweden, sebuah struktur setinggi 54 meter kini dibina oleh firma pertanian, Plantagon.

Bangunan tersebut dijangka menghasilkan pelbagai sayur-sayuran hijau termasuk daun salad dan bayam menjelang 2014. - AGENSI

 

Unknown , Jumaat, Januari 04, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog