2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Coklat takluki dunia

Paris : Coklat kini menakluki dunia baru dengan jualan yang semakin meningkat dari Asia hingga ke Brazil.
 
Kira-kira 95 tan coklat dinikmati di seluruh dunia setiap saat atau tiga juta tan setahun, kata satu perangkaan yang diberikan pameran tahunan Salon du Chocolat, di Paris Rabu lalu.
 
Globalisasi coklat juga melanda Jepun apabila jualan tahunan meningkat sehingga 25 peratus dengan pembuat coklat Perancis diraikan seperti bintang manakala rakan mereka di Jepun kini antara yang terbaik di dunia.

Jepun beralih kepada coklat sejak sedekad lalu dengan Salon coklat didapati di tujuh bandar raya berbeza, kata pengasas bersama pameran Paris itu, Fracois Jeantet, yang turut menganjurkan 21 acara lagi dari New York hingga ke Shanghai.
 
Bagi pameran fesyen tahunan Salon memaparkan pakaian coklat bersaiz sebenar, model tahun ini adalah inspirasi kimono yang dihasilkan pembuat coklat Perancis, Frederic Cassel, yang memiliki tiga kedai di Jepun.
 
"Kami mahu meluahkan tradisi Jepun, dengan bunga ceri dalam pakaian berlengan panjang bersama bunga coklat", kata Cassel yang bertanggungjawab terhadap rekaan oleh seorang pelajar fesyen muda, Audrey Lempeseur.
 
Pakaian seberat 15 kilogram yang mengambil masa sebulan untuk dihasilkan hanya disarungkan sejurus sebelum persembahan untuk memastikan ia tidak cair di bawah lampu sorot. Selepas itu ia adakan dihantar terus ke Jepun.
 
Menurut Presiden Chocolate Cruchers Club, Jacques Pessis yang memberi anugerah bagi coklat terbaik dunia setiap tahun, Perancis dan Jepun kini adalah pakar dalam permainan ini.
 
Kira-kira 30 tahun lalu coklat Belgium dan Switzerland menakluki dunia. Coklat Perancis lebih dikenali di dunia. Dan semakin ramai pembuat coklat Jepun mendapat inspirasi dari Perancis yang benar-benar cemerlang.
 
Selain Jepun, jualan coklat juga meningkat sehingga 30 peratus setiap tahun di China manakala India, walaupun satu daripada dua penduduknya tidak pernah menikmati coklat, pertumbuhannya sebanyak 20 peratus.
 
Hampir setiap negara di dunia kini menjadi sebahagian daripada perdagangan coklat termasuk negara Asia dan potensi pasaran mereka, kata Jeantet dan rakan pengasasnya, Sylvie Douce.
 
Enam firma multinasional menguasai 85 peratus pasaran coklat antaranya Hershey, Mars, Philip Morris, Nestle, Cadbury dan Ferrero. - AFP
Unknown , Isnin, Oktober 29, 2012 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog