2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Imej AS makin buruk di dunia Islam

WASHINGTON 18 Mei : Imej Amerika Syarikat (AS) semakin buruk di negara-negara Islam sejak tahun lepas, kata satu tinjauan pendapat.

Tinjauan pendapat oleh Pusat Penyelidikan Pew itu diterbitkan dua hari sebelum Presiden, Barack Obama dijangka menyampaikan ucapan berhubung pemberontakan prodemokrasi di dunia Arab.

Bagaimanapun, tinjauan pendapat itu telah ditamatkan sejurus sebelum pasukan tentera khas AS membunuh Osama bin Laden di Abbottabad, Pakistan pada 1 Mei lalu.

Ia menyatakan hanya di Indonesia di mana Obama tinggal ketika zaman kanak-kanaknya, memberikan pandangan majoriti menyukai AS.

Bagaimanapun, jumlah rakyat Indonesia menunjukkan pandangan menyukai AS menurun sebanyak lima peratus dari 59 peratus pada tahun lepas.

Tinjauan pendapat itu mendapati Presiden AS itu kekal tidak popular di kebanyakan negara Islam dan paling tidak disukai berhubung cara beliau menangani permintaan perubahan politik yang berlaku di negara Arab.

Malah, pandangan sekutu AS iaitu Jordan dan Turki terhadap negara ini juga menurun sejak tahun lepas.

Peratus rakyat Jordan yang memberikan pandangan baik kepada imej AS menurun lapan peratus sejak 2010 kepada 13 peratus tahun ini manakala hanya 10 peratus rakyat Turki mempunyai pandangan positif terhadap AS, menurun dari 17 peratus pada 2010.

Hanya 12 peratus rakyat Turki menyatakan keyakinan terhadap Obama, penurunan sebanyak 11 mata dari tahun lepas.

Di Jordan pula, keyakinan terhadap Obama meningkat sejak tahun lepas tetapi hanya sebanyak dua peratus, peningkatan kepada 28 peratus.

Pandangan rakyat Pakistan ke atas AS juga menurun dari 17 peratus pada 2010 kepada 11 peratus namun keyakinan terhadap Obama meningkat dari lapan peratus tahun lepas kepada 10 peratus. – AFP

Unknown , Jumaat, Mei 20, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog