2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Barat mahu Libya pecah dua

ROM 29 Mac - Timbalan Menteri Luar Libya, Khaled Kaim menuduh Tentera Bersekutu yang melancarkan serangan ke atas Libya bertujuan untuk memecahkan negara itu kepada dua bahagian.

Kaim membuat kenyataan itu dalam wawancara yang disiarkan di televisyen Itali, malam tadi ketika tentera bersekutu meneruskan serangan udara ke atas beberapa sasaran di Libya, termasuk tiga kapal tentera laut rejim Muammar Gaddafi yang dibedil oleh tentera AS.

"Taktik tentera bersekutu adalah untuk mewujudkan kebuntuan supaya negara kami berpecah dua, bermakna perang saudara akan berlaku secara berterusan dan mencetuskan situasi sangat berbahaya seperti di Somalia," katanya kepada stesen televisyen Rai Uno.

Beliau mendakwa pemberontak terus menyerang angkatan bersenjata Libya.

"Jika kami diheret ke dalam perang saudara, resolusi 1973 (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu) yang bertujuan melindungi orang awam, sebaliknya akan membawa kepada pembunuhan penduduk awam," katanya.

Di Tripoli, Gaddafi menggesa dihentikan 'serangan kejam' ke atas Libya, dalam sepucuk surat yang ditujukan kepada kuasa-kuasa antarabangsa yang bermesyuarat di London, hari ini untuk membincangkan masa depan negaranya.

Dalam surat itu, Gaddafi menyamakan serangan udara yang diketuai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dengan kempen ketenteraan yang dilancarkan oleh pemimpin Nazi Jerman, Adolf Hitler semasa Perang Dunia Kedua.

Kempen tersebut dilancarkan lebih seminggu lalu oleh Britain, Perancis dan Amerika Syarikat (AS) untuk menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya dan melindungi penduduk awam daripada diserang oleh tentera Gaddafi.

Lebih 35 negara termasuk tujuh negara Arab bermesyuarat di London, hari ini untuk merancang masa depan Libya tanpa Gaddafi, sementara pemberontak yang dibantu oleh serangan udara itu meneruskan kemaraan mereka.

Britain, Perancis, Jerman dan AS bersetuju, rundingan di London seharusnya membantu 'peralihan politik di Libya', menurut satu kenyataan Perancis. - AFP/Reuters

 

+

Sidang London bincang pengganti Gaddafi

LONDON: Lebih 40 wakil negara dan pertubuhan antarabangsa memulakan sidang semalam untuk menetap proses mencari pemerintah baru di Libya menggantikan Muammar Gaddafi yang mengutus surat kepada persidangan itu dengan menyifatkan tentera bersekutu melakukan pembunuhan beramai-ramai di negaranya menerusi kempen serangan udara.

Kempen serangan udara tentera bersekutu lebih seminggu lalu membantu penentang Gaddafi menawan bandar Ajdabiyah dan mara ke kampung halaman pemimpin itu di Sirte.

Perdana Menteri Britain, David Cameron dan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, yang mengetuai usaha campur tangan di Libya menggesa Gaddafi berundur dan meminta penyokongnya berhenti memberi sokongan sebelum 'semuanya terlambat.'

"Kami meminta semua penduduk Libya yang percaya bahawa Gaddafi membawa Libya ke arah kehancuran supaya mula bertindak melakukan peralihan kuasa," menurut kenyataan bersama Cameron dan Sarkozy.

Dalam suratnya, Gaddafi pula menyifatkan kempen udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) umpama serangan Nazi Jerman pimpinan Adolf Hitler pada Perang Dunia Kedua.

"Hentikan serangan tidak berperikemanusiaan kamu terhadap Libya. Tinggalkan Libya kepada penduduknya. Kamu lakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap penduduk sebuah negara membangun," katanya.

Di sebalik retorik itu, askar Gaddafi meneruskan usaha menyekat pemberontak daripada mara ke Sirte dengan melancarkan serangan roket Grad dan menawan semula kota Nawfaliyah, 120 kilometer ke timur Sirte.

Tanpa bantuan serangan udara, pemberontak kelihatan tidak mampu bertahan atau terus mara. Pertempuran di sekitar Sirte menjadi petanda sama ada penentang Gaddafi masih mampu atau tidak meneruskan kempen.

Laporan pemberontak yang berundur memberi petanda awal selepas mereka melaporkan ada penduduk di luar Sirte menyertai askar Gaddafi melawan penentang.

Britain, bagaimanapun, mahu sidang di London memperkuat komitmen mengenai pelaksanaan dua resolusi PBB selepas Russia menuduh serangan udara terhadap Libya tidak diberi mandat badan dunia.

Sidang itu bermula 9 malam waktu Kuala Lumpur dan berakhir dengan sidang akhbar pada 12.30 malam tadi, juga mungkin membincangkan sekatan baru bagi mengasingkan lagi Gaddafi, kata diplomat. – Agensi

Unknown , Khamis, Mac 31, 2011 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog