/

Ujikaji Lapangan Nyamuk Transgenik Dijangka Bermula Disember

PUTRAJAYA, 29 Okt. - Ujikaji lapangan bagi nyamuk jantan transgenik, iaitu nyamuk yang diubah suai secara genetik bagi mengawal populasi nyamuk aedes dijangka bermula selewat-lewatnya Disember ini.

Ketua Pengarah Jabatan Biokeselamatan, Letchumanan Ramatha berkata kelulusan ujikaji itu yang akan dilakukan Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), diberi pada 5 Okt lepas dan Kabinet juga telah dimaklumkan.

"Menurut undang-undang, lembaga (Lembaga Biokeselamatan Kebangsaan - LBK)mempunyai kuasa untuk membuat keputusan (meluluskan). Kami telah maklumkan kepada Kabinet dan setakat ini tidak ada bantahan," kata Letchumanan yang juga Setiausaha LBK, kepada pemberita, di sini pada Jumaat.

Bagaimanapun katanya, IMR juga perlu mendapatkan persetujuan daripada penduduk yang terlibat dalam kawasan ujikaji itu sebelum ia dilaksanakan melalui pihak berkuasa tempatan dan persatuan penduduk.

Beliau berkata dua lokasi dipilih untuk ujikaji itu, iaitu di Bentong, Pahang dan Alor Gajah, Melaka, selepas didapati memenuhi syarat yang ditetapkan seperti mempunyai populasi nyamuk aedes yang tinggi, kawasan yang terasing serta tidak berhampiran dengan mana-mana kawasan yang dilindungi bagi tujuan pemuliharaan alam sekitar.

Katanya ujikaji yang dinamakan 'Tanda-Lepas-Tangkap Semula Secara Terhad' itu dilaksanakan bagi membuat perbandingan dan penilaian terhadap kepanjangan usia dan jarak sebaran nyamuk aedes jantan yang diubah suai itu dengan nyamuk liar.

Ia juga untuk mengetahui tahap kebolehidupan nyamuk itu dalam suasana semulajadi bagi menentukan jumlah yang boleh dilepaskan untuk tujuan mengawal populasi nyamuk aedes apabila kerajaan bersetuju berbuat demikian kelak, katanya.

Letchumanan berkata dalam ujikaji yang akan mengambil masa sebulan itu, antara 4,000 dan 6,000 nyamuk transgenik akan dilepaskan sama ada secara sekali gus atau melalui dua peringkat, di kedua-dua kawasan yang berpenduduk dan yang tidak berpenduduk, dalam saiz tapak seluas lima kilometer persegi.

Pada masa yang sama katanya, jumlah yang sama bagi nyamuk liar jantan juga akan dilepaskan.

Pergerakannya akan dipantau dengan perangkap yang diletakkan bagi menangkap semula nyamuk-nyamuk tersebut, dan selepas sebulan kawasan itu akan diberikan semburan kabus bagi menghapuskan saki-baki nyamuk jika ada, katanya.

Letchumanan berkata orang ramai tidak perlu bimbang mengenai ujikaji tersebut kerana ia melibatkan nyamuk jantan yang tidak menggigit dan menghisap darah, sekali gus tidak menyebarkan penyakit.

Lebih-lebih lagi katanya, hayat nyamuk jantan adalah lebih pendek berbanding nyamuk betina, iaitu hanya untuk tempoh beberapa hari sahaja. - Bernama

Muhammad Ttuyup , Ahad, Oktober 31, 2010 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Muhammad Ttuyup

CHAIRMAN / FOUNDER :: Saya adalah pengasas dan pemilik Asal Blog Ini yang di mulakan pada tahun April 2004, dan menggunakan alamat blog http://ttuyup.blogspot.com. Pada awal tahun 2007 saya menjemput en. Adam Merah menyertai blog ini dan pada akhir tahun yang sama, saya meminta en. Adam menguruskan blog ini untuk saya.

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog