2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Mumia Dari Seluruh Dunia

TOLLUND MAN
[mummies_07.jpg]
Jasadnya di syaki telah dimasukkan di dalam rawa di Blaeldskovdal kira-kira 2,000 tahun lepas semasa Zaman Besi. Dan ujian radio karbon menunjukan dia dikuburkan sekitar 350SM didalam paya gambut, kekurangan oksigen dibawah permukaan, telah menjaga tisunya dari mereput.


BAKT HOR NEKHT


[mummies_06.jpg]
Bakt Hor Nekht, satu mumia Mesir purba sejak 1070 dan 712 BC., menjalani satu penelitian CT supaya ahli-ahli sains boleh mendedahkan lagi tentang kehidupan dan kematiannya.


MUMIA KUCING


[mummies_05.jpg]

Pengurus projek Annette Welkamp memegang satu mumia kucing daripada sekitar 250 BC yang telah digunakan sebagai satu persembahan untuk Tuhan Bastet. Sebagai dewa felin dan utama, Bastet dihormati sebagai penaung kucing-kucing. Kucing-kucing mati telah dibawa untuk penguburan di kuil di Per-Bast, di-mana lebih 3,000 kucing dimumiakan disatuan yang telah digali.


PUTERI HATSHEPSUT

[mummies_04.jpg]

Mumia Hatshepsut, firaun Mesir yang paling besar dan seorang wanita, pada asalnya ditemui pada tahun 1903 oleh Howard Carter. Akan tetapi ia hanya dikenalpasti pada baru-baru ini setelah pakar-pakar mengunakan teknologi abad ke21 membuat kajian terhadapnya dengan menganalisa DNA-nya



RAJA TUT

[mummies_03.jpg]
Egyptologist Howard Carter terjumpa arkeologikal dan menarik antara abad: makam hampir utuh Tutankhamun. Kecemerlangan raja budak lelaki, raja Tut. Makamnya adalah di antara yang paling dicari sepanjang perjalanan pencarian artifak di dunia.

HOMINID CHILD

http://cache.daylife.com/imageserve/0fn34pu5Sw43q/340x.jpg
Rangka lengkap satu hominid kanak-kanak yang hidup di satu tahap utama dalam evolusi primat lebih daripada tiga juta tahun lepas. Dipercayai mati ketika berumur 3 tahun.

LUCY
http://blogs.nature.com/news/thegreatbeyond/LucyBones.jpg
Ditemui Donald Johanson di Habsyah, Lucy dikelaskan sebagai hominid spesies Australopithicus afarensis. Dia di nama kan sempena lagu Beatles "Lucy in the Sky with Diamonds" dianggar telah berusia kira-kira 3.18 juta tahun lepas.
Marjaki Rawo , Selasa, Mac 31, 2009 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Marjaki Rawo

Saya dikenali dengan nama Helang Merah dan nama panggilan, J.Ki, Saya mula menyertai blog ini bermula Oktober 2008

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog