/

Populasi Singapura Cecah 4.84 Juta Pada Jun 2008

SINGAPURA, 26 Sept - Singapura yang menggalakkan rakyatnya melahirkan lebih ramai anak kini mempunyai populasi 4.84 juta pada penghujung Jun lepas.

Terdapat 3.64 juta pemastautin Singapura dan 1.2 juta bukan pemastautin, menurut angka dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Singapura hari ini.

Jabatan itu berkata pemastautin Singapura, terdiri daripada rakyatnya dan pemastautin tetap, membentuk 75 peratus dari jumlah populasi.

Jumlah populasi bagi tahun ini meningkat sebanyak 5.5 peratus dari tahun sebelumnya, dengan populasi pemastautin mencatat kadar pertumbuhan 1.7 peratus.

Jabatan itu berkata jumlah rakyat Singapura terus meningkat tahun ini yang kini berjumlah 3.16 juta, kira-kira 1.0 peratus lebih tinggi dari 3.13 juta yang dicatat tahun lepas.

Jumlah pemastautin tetap ialah 0.48 juta tahun ini, pertambahan dari 0.45 juta tahun lepas.

Populasi Singapura telah meningkat lebih tua dalam beberapa tahun dengan umur pertengahan populasi pemastautin meningkat dari 20 tahun pada 1970 ke 37 tahun tahun ini.

Dalam sedekad lalu, bilangan orang yang berumur di bawah 15 tahun menurun ke 671,300 tahun ini, dari 712,000 pada 1998, dan ini mencerminkan trend menurun dalam kesuburan masa lalu, kata jabatan itu.

Sejajar dengan itu, terdapat peningkatan pada nisbah pemastautin lebih tua dengan mereka yang berumur 65 dan lebih meningkat ke 8.7 peratus pada populasi pemastautin tahun ini, naik dari 6.8 peratus pada 1998.

Kerajaan Singapura yang bimbang dengan penurunan populasi tempatannya baru-baru ini melancarkan pakej perkahwinan yang mendorong rakyatnya berkahwin dan kahwin awal, memberi relif cukai anak dan bonus untuk bayi. - bernama
try , Isnin, September 29, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog