2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Amaran risiko barah telefon bimbit

WASHINGTON: Pegawai kanan satu institut penyelidikan barah terkemuka Amerika Syarikat memberi amaran kepada pengguna telefon bimbit supaya mengambil langkah segera, termasuk tidak meletakkan alat itu berhampiran kepala bagi mengelak risiko seperti menghidap barah.

Malah, Pengarah Institut Penyelidikan Barah Universiti Pittsburgh, Dr Ronald Herberman juga bertindak menghantar memo kepada kira-kira 3,000 pekerjanya mengenai risiko bahaya penggunaan alat komunikasi itu.

"Pengguna tidak harus menunggu sehingga wujudnya hasil kajian khusus dan sebaliknya perlu bertindak sekarang," katanya.

Kanak-kanak hanya perlu menggunakan telefon bimbit ketika waktu kecemasan saja manakala golongan dewasa perlu menjauhkan alat itu daripada kepala," katanya dalam memo yang dipetik Perbadanan Penyiaran Britain (BBC) semalam.

Cara lain bagi meminimumkan risiko penggunaan telefon bimbit itu adalah sentiasa menukar tempat telefon itu diletakkan pada kepala.

Setakat ini tiada sebarang kajian akademik besar-besaran yang mengaitkan risiko barah dengan telefon bimbit.

Bagaimanapun Dr Herberman menegaskan yang amarannya itu dibuat berdasarkan kajian awal data yang tidak dihebahkan.

"Kita tidak harus menunggu sehingga keadaan sudah terlambat. Hakikatnya, semakin banyak kajian serta tinjauan kecil mengaitkan penggunaan berpanjangan telefon bimbit dengan risiko kesihatan termasuk barah.

"Saya sendiri yakin sememangnya ada data mencukupi dan layak untuk dijadikan alasan mengeluarkan amaran berhubung pentingnya mengamalkan sikap berhati-hati apabila menggunakan telefon bimbit."

Satu kajian besar-besaran di Britain tahun lalu berkata tiada sebarang kesan jangka pendek penggunaan telefon berkenaan pada otak dan fungsi sel dalam badan.

Bagaimanapun program penyelidikan UK Mobile Telecommunications mengemukakan 'wujudnya petanda' risiko barah bagi penggunaan jangka panjang dan kajian itu akan melihat kesannya bagi tempoh 10 tahun. - Agensi

bh
try , Khamis, Julai 31, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog