/

Laman motivasi : merenung dan bersyukurlah

Setiap manusia seharusnya selalu mengingati nikmat yang ALLAH kurniakan kepada anda. Kerana nikmatNYA telah meliputi dari hujung rambut hingga ke bawah kedua telapak kaki, kesihatan badan, keamanan agama, hutan belantara, udara dan air serta masih banyak lagi lainnya adalah nikmat yang telah di berikan ALLAH kepada kepada anda.

ALLAH berfirman
"......Sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat ALLAH, nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya. ....(Ibrahim: 34)

Demikian besar nikmat ALLAH yang telah di anugerahkan kepada anda. Dunia ini beserta apa yang ada di dalamnya telah di ciptakan ALLAH untuk anda, tetapi anda tidak pernah menyedarinya. Anda menguasai kehidupan tetapi tidak pernah mengetahuinya.

ALLAH berfirman
"...DIA telah memberikan nikmat-nikmatNYA secara sempurna kepada kalian, baik yang zahir mahupun yang batin....... (Luqman:20)

Anda telah diberi sepasang mata, satu lidah, dua bibir, fua tangan dan dua kaki.

Allah berfirman
".....Maka nikmat TUHAN kalian yang manakah yang layak anda dustakan?(Ar- Rahman:13)

Apakan anda mengira bahawa berjalan dengan kedua belah kaki itu merupakan sesuatu yang biasa padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kaki? Apakah anda mengira bahawa berdiri tegak di atas kedua belah betis itu merupakan sesuatu yang mudah padahal masih banyak manusia lain yang kehilangan kedua belah betisnya? Apakah anda merasai nikmatnya tidur dengan memejamkan kedua mata sementara masih banyak manusia lain yang tidak dapat tidur kerana sakit yang mengganggunya? Pernahkah anda merasai nista ketika anda dapat menyantap makanan yang lazat dan minuman yang dingin sementara masih banyak manusia lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka deritai?

Renungkanlah! Betapa besarnya fungsi pendengaran, di mana ALLAH menjauhkan anda dari ketulian, penglihata n anda terhindar dari kebutaan dan ingatlah kulit anda yang cantik yang terhindar dari penyakit gatal dan kudis. Perhatikan juga fungsi otak anda! ALLAH telah memberikan kesihatan akal sehingga terhindar dari kegilaan yang menghinakan. Apakah anda ingin menggantikan mata anda dengan emas sebesar gunung Uhud? Inginkah anda menjual pendengaran anda seharga perak satu bukit? Apakah anda tidak mahu membeli istana-istana yang menjulang tinggi dengan lidah anda namun anda bisu? Apakah anda mahu menukar kedua tangan anda denag butiran-butiran permata dan berlian tetapi tangan anda kudung?

Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tiada terhitung dan kesempurnaan tubuh badan tetapi sayangnya anda tidak menyedarinya. Bahkan, anda hidup dalam ketidakpastian dan terperangkap dalam kesedihan padahal anda masih memiliki roti segar untuk di santap,air yang segar untuk di hirup, dapat tidur dengan nyenyak dan kesihatan anda yang stabil.

Anda acapkali memikirkan sesuatu yang hilang sehingga anda lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan mata anda. Anda mearsa sedih kerana kekurangan material padahal anda masih memiliki kunci kebahagiaan, memiliki setumpuk kebaikan, kenikmatan dan masih banyak lagi yang lainnya. Oleh yang demikian, renungkanl ah dan bersyukurlah.

ALLAH berfirman
"Pada diri kalian juga terdapat tanda-tanda kekuasaan ALLAH.Apakah kalian tidak memperhatikannya? (Adz-Dzariyat: 21)

LIhatlah diri anda, keluarga, tempat tinggal, pekerjaan, kesihatan, sahabat dan dunia sekeliling anda. Dan janganlah termasuk di dalam golongan

"Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal dari ALLAH tetapi mereka mengingkarinya. .....(An- Nahl:83)
try , Sabtu, Julai 28, 2007 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog