/

Jangan tertipu semasa membeli di internet

Realiti mengenai pembelian melalui internet ialah anda perlu memberi maklumat peribadi kepada kedai internet ini sekiranya ingin membeli. Selalunya anda memberi alamat tempat tinggal kepada kedai internet untuk penghantaran barangan dan maklumat pengakaunan (makluman kad kredit) untuk pembayaran. Penjual bertanggungjawab akan memaklumkan pengguna bagaimana mereka akan menggunakan makluman ini dalam polisi peribadi. Oleh kerana maklumat semakin banyak dihantar melalui internet, pemalsuan adalah perkara yang sering menjadi isu. Ia adalah penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga dalam memastikan makluman yang diberi ketika pembelian melalui internet tidak digunakan untuk pemalsuan.


1.1 Tahu daripada mana anda membeli - Apabila membeli barangan melalui internet, hanya beli daripada syarikat yang bertauliah dan hanya beri maklumat yang cukup untuk pembelian. Kenali syarikat-syarikat yang bertauliah dan baca polisi peribadi. Pastikan jugak kedai internet tersebut yang mempunyai sokongan dari syarikat yang berdaftar dengan Pendaftar Syarikat (ROC atau ROB). Kedai Internet yang diuruskan oleh syarikat berdaftar adalah lebih selamat dan boleh dipertanggungjawabkan serta tertakluk dibawah Akta Syarikat 1965 dan Akta Pengguna.

1.2. Pastikan pembelian dan maklumat selamat - Gunakan kad kredit untuk mengurangkan 'exposure' kewangan anda, pastikan transaksi web selamat dengan 'encrytion' dan berhati-hati dengan katalalu.

1.3. Kenalpasti penjual tidak bertanggungjawab dan pemalsuan sebelum membeli - Kenali pemalsuan sebelum menjadi mangsa. Cari jalan untuk memastikan penjual tidak akan menyalahgunakan maklumat peribadi.

1.4. Periksa polisi syarikat dan simpan rekod pembelian - Sebelum membeli, pastikan anda memahami polisi syarikat mengenai pemulangan, waranti dan lain-lain. Selepas pembelian, simpan rekod pembelian dan pantau 'statement' kad kredit.

Di Malaysia penggunaan kad kredit untuk pembelian melalui internet masih ditahap yang sangat rendah. Ini disebabkan kebimbangan pengguna terhadap penipuan yang sering berlaku. Sebagai jalan keluar, ramai pengguna di Malaysia lebih gemar menggunakan pemindahan wang kedalam akaun samada menggunakan sistem online seperti Maybank2u dari Maybank atau e-Channel dari BCB. Namun demikian anda harus berhati-hati sebelum melakukan pemindahan wang melalui internet. Pastikan nombor akaun penerima adalah sama dengan apa yang dicatatkan oleh kedai internet berkenaan. Sila hubungi terlebih dahulu pihak penerima wang bagi mengesahkan anda boleh memindahkan wang kedalam akaunnya.

Setelah anda telah pasti dengan perkara-perkara diatas, maka anda bolehlah membeli belah dengan selamat.
try , Jumaat, September 15, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog