2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Dialah Di Hati - Episode 11/21



Pagi yang indah.. Sesudah solat Subuh aku membuka tingkap luas-luas, menghirup harum bau udara pagi.. Tenang, setenang-tenangnya. Aku mengucap syukur ke hadrat Ilahi kerana mengizinkan aku menghirup udara segar ini untuk satu hari lagi. Terasa begitu lama aku tidak menikmati ketenangan sebegini. Hilang segala kekusutan fikiran yang ada. Tiba-tiba handsetku berbunyi... Tinott.. tinott.. tinot..


Lantas aku mengambil hensetku.. uiks.. Nama Alfa Romeo yang keluar.. Apa lagik la yang dia nak nih.. Jebon tul la mamat nih.. Kadang-kadang naik rimas aku..


"Alluuu" kataku sejurus menjawab panggilan itu.


"Helo ika, selamat pagi" ujarnye. Ada nada ceria pada suaranye.
"Tak selamat pagi nih" jawabku..


"Uiks.. kenapa tak selamat pulak" tanyanye.. tak selamat sebab dapat panggilan dari ko pagi-pagi nih la wes Alfa..


"Takde apa la. Kenapa telefon saya nih?" tanyaku.


"Kenapa tanya macam tuh? Tak suke saya telefon yerk," duganya.


"Bukan tak suke En Alfa, tapi hari nih holiday, tak kan nak suruh saya keje lagi kot, lagipun kan saya ada kat kampung sekarang nih.." ujarku


"Sebab awak ada kat kampung le saya telefon awak pagi nih"


"Erm, kenapa pulak?" soal aku, makin pelik perangai lelaki ni.. Macam-macam..


"Nanti pukul 10 awak jangan pergi mana-mana tau Ika, dok je kat rumah tuh"


"Lah... naper pulak? Isk isk isk tak paham saya, naper nak suruh saya dok rumah pulak nih, suke ati saya la.. pelik la awak nih, cube bagitau saya kene dok rumah, dan kenapa saya kene ikut cakap awak? Kite bukannya kat opis sekarang" tanyaku dengan nada tak senang..suke-suke usus dia jer suh aku dok rumah..tak kuasa tul la mamat ni..


"Ala Ika, jangan le marah key, lagi awak marah lagik saya suke. Saya suruh awak dok rumah nak suh awak tengok citer kartun kat ntv7. Kids @ 7" ujarnya tertawa kecil..


"Memain lak dia" isk dia nih kan, nak kene cakap bahasa tamil kot baru dia paham..


"Ok ok jangan marah yer sayang, saya nak datang rumah awak nanti, tunggu saya tau kat depan rumah awak. Kul 10 tepat saya sampai" kata Alfa.. selamba jerk..


"Ha?!!! Biar betul awak nih!" mak ai terkejut monyet aku macam nih.. Isk isk biar betul, biar betul betul....


"Saya serius Ika, ok tunggu saya tau, kul 10 tepat saya datang rumah awak..ada lagi 3 jam lebih...tak payah pakai cantik-cantik pun tak per, sebab awak memang dah cantik ok sayang. Bye.. Muahh, assalamualaikum" katanya seraya meletakkan telefon..


Isk isk isk sahih le mamat nih ada fius putus.. Ade ke cenggitu? Sayang? Muahh? Aiyaa geli geli.. Kul 10? Biar betul.. Tipu je kot.. Tapi dia mana pernah tipu.. lagipun suara serius jerk.. Sekarang kul 6.50 pagi.. Apa aku nak wat nih.. Jebon le Alfa nih... Mana dia tau rumah aku? Pening pening.. Mintak oksigen lebih.. Umi tolong anakmu ini...


Aku melangkah ke dapur, ku lihat umi sedang sibuk menyediakan bahan-bahan masakan. Aik.. apahal lak umi ni? Pagi-pagi dah sibuk nak masak?


"Ha Ika.. Dah bangun pun? Nak sarapan? Umi dah goreng mee tadi," tegur umi sebaik saja ternampak kelibatku di dapur.


"Umi, nape umi sibuk prepare nak masak pagi-pagi macam ni?" soalku konfius, aku duduk menghadap sarapan yang sudah terhidang di atas meja. Umi hanya tersenyum memandangku sambil terus membuat kerjanya.


"Sebenarnya, ada kawan lama umi dari KL nak datang.. Tu yang umi nak masak-masak sket. Kebetulan pulak Ika balik, boleh la kenal-kenal ngan kawan lama umi tu..." kata umi.


"Umi tak bagitahu pun smlm?" tanyaku.


"Umi lupa laa sayang... Ika cepat makan ye, nanti boleh tolong umi masak," kata umi. Alamak.. macam mana nih??? Kawan umi nak datang... pastu si Alfa pun nak menyibuk datang... Isk.. aku mesti halang si Alfa nie... Nyibuk tul la dia nih...


Tepat kul 10, datang kereta masuk ke perkarangan rumah aku.. aku tengok seorang pompuan ngan seorang lelaki kat sebelahnya.. macam kenal jer laki nier.. sape ek?


"Umi,ader orang datang,cepat lah" umi pon berlari-ala ala watson nyambek dan terus sampai di depan dan menyambut orang yang ader kat dalam kereta tue. Aku terkejut... rupanye laki tue... ‘Alfa Romeo!!!’ jeritan batin ku... cam tak percaya.. mungkin pompuan tu adalah kawan umi dan jugak mak Alfa Romeo... aku segera masuk ke bilik... segala perasaan bercampur baur dalam kotak fikiran ku..


"Ika..oh Ika.." jerit umi ku.


"Ye umi" aku balas.. terpakse.. takut di katekan kurang ajar plak.. sememang nye aku taknak nyahut panggilan umi ku..


"Ika..tolong umi buat kan air untuk kawan umi nih.." pinta umi.


"Baik la umi.." aku terpakse..nak aje aku lari dari rumah ni..buat sementara..kenape aku rase macam benci sangat ngan Alfa Romeo nih..? Emmm..dia belom pandai mengambil hati ku.. argghh.. hari nih semua nye terpakse je aku melakukan semua kerja yang di suruh umi ku..nasib badan la kau Ika..


"Umi..nih air nye.." kate ku sambil menghulurkan air ke padanya..


"Ika, ni laa kawan umi dari KL tu, auntie Ana. Ni anak tunggal dia, Alfa Romeo. Husband auntie Ana, uncle Roslan tak dapat ikut, sibuk ngan bisnesnye," kata Umi. Aku memaniskan muka lalu menghulurkan tangan dan mencium tangan auntie Ana penuh hormat. Alfa Romeo buat bodo jek, macam tak pernah kenal aku langsung. Erggghhh... tensen nye aku tengok muka slumber bodo mamat nie.


"Dah besar anak kau Lin, cantik...macam kau jugak mase muda-muda dulu... ekekekekk" usik auntie Ana sambil tergelak disambut dengan gelak umi. Ntah apa yang klako nye aku pun tak tau.


"Anak kau pun ape kurangnya? Bukan main hensem.. teringat aku pada si Roslan dulu..." sahut umi


"Roslan tu mana hensem? Aku yang cantik, sebab tu dapat anak lawa macam nie," pintas auntie Ana.


"Isk kau nie, perangai dari dulu sampai sekarang tak berubah-ubah..." umi terus tergelak.


"Ha.. korang ni, yang jadi tunggul pulak buat apa? Berborak laa..." tegur auntie Ana. Aku tersentak, Alfa Romeo tersengih kambing.


"Makcik, boleh saya ajak Ika keluar jalan-jalan kat pekan? Makcik dengan mummy pun mesti banyak hal nak cakap kan?" Alfa Romeo meminta izin.


"Ha.. pergilah.. Ika boleh jugak tunjukkan pekan Temerloh ni. Ika.. Pergi temankan Alfa..." suruh umi. Isk... Aku kena gak laa entertain mamat nih.... Nyampah tul laaa...


"Errr.. Ika.. " belum sempat aku menyambung ayat auntie Ana memotong.


"Alaa Ika.. Ape salahnyer keluar dengan anak auntie kejap.. Lagipun mase dalam kerete tadik die asyik sebut nama Ika je.. Macam-macam kisah die cerite kat auntie pasal Ika.. Tak sabar nak jumpe Ika katenyer.. " auntie Ana senyum lebar sambil menjeling anak terunanya yang tersipu-sipu malu di sebelahnya.. Umi pon tersenyum sama.. Lebar sampai ke telinga.. Iksh derang due ni berpakat ke nak kenenkan aku dengan Alfa nih? Musykil.. Musykil..


Isk aku luku jugak budak Alfa Romeo ni kang.. Ari-ari jumpe aku kat opis pun tak puas lagi.. Pastuh bawak mak die datang kacau aku kat kampung.. Aku baru je nak merehatkan minda daripada sebarang gangguan.. Harini die muncul depan pintu rumah aku pastu nak bawak aku keluar plak.. Lama aku terdiam..


"Cemane Ika? " Alfa bertanya..


"Ermm.. Ok boleh je.. Tunggu kejap Ika nak tukar baju" kataku dan berlalu ke bilikku untuk bersiap.. Senyuman auntie Ana dan Umi semakin melebar.. Ada riak-riak puas hati pada wajah Alfa Romeo.


Sambil menyalin pakaian.. Aku tersenyum penuh makna.. Siapla ko Alfa Romeo.. Aku ada agenda best untuk ko kejap lagi.. Muhahahahaa.. (ade dua tanduk tumbuh atas kepala Ika). Setelah bersiap secomel yang boleh.. Aku mendail nombor Nafisa.. Junior sekolah menengah aku dahulu.. Baru beberapa hari lepas die datang ke rumah.. Makin comel budaknyer.. Tak macam zaman sekolah dulu comot je.. Hehe.. Aku tergelak bile teringat bile ade pelajar lelaki yang selalu selalu mengejeknya Nafisa comot.. Maka gelaran comot tu melekat sampai peperiksaan akhir SPM.. Pada masa tu aku berada di tingkatan 6 rendah sebelum di panggil mendaftar di IPT yang kupohon..


"Fisa.. Akak Ika ni" aku berkata sebaik sahaja dia menjawab panggilanku..


"Oo.. Kak Ika.. Ada apa kak?"


"Bersiap sekarang.. Akak datang 20 minit lagi.. Akak nak kenalkan kat Fisa kawan akak... Hensem tau.. " aku tergelak dalam hati.. Cemane aku boleh terfikir idea gojes untuk mengenakan Alfa ni aku pun tak tahu. Terdesak kot..


"Err.. "


"Siap cepat tau" aku menekan butang end call sebelum Nafisa sempat bercakap lebih..


Aku tersenyum sambil menuruni tangga.. Auntie Ana. Ummi dan Alfa memandangku tidak berkelip.. Apehal pulak derang nih? Senyumanku mati.. Alfa tersenyum.. Aku pun bukan pakai lawa sangat.. dah la pakai t-shirt besar seluar jeans lusuh..kira comot jugak la aku.. apsal dia orang tak berkelip mate tengok aku nih.. ah.. lantak la.. cam ni la aku.. asal boleh je..


"Ermm.. ape lagi kate nak keluar.. jom la.." ajakku seraya memandang kosong wajah mamat tuh.


"Err.. awak pakai cam ni je ker..?" Alfa termangu melihat aku.


"Kenape.. tak boleh ke..? Ni la seye.. kalu awak bleh terima bagus la.."


Alfa cuma menganggukan kepala tande tak reti nak membantah.. nasib la nak tekel aku sangat.. cam ni le.. Umi cuma mengelengkan kepala kerana tak setuju ngan cara aku..


"Jom aper lagi.. sebelom tu saye nak gi rumah kawan saye dulu.. awak bleh hantarkan.."


"Ok loo.." lemah je suara Alfa Romeo.. macam tak bape suka ngan cara aku nih.. mungkin dah ader rase bosan ngan aku agak nye.. hehe.. jap lagi kau akan lebih tensen ngan perangai aku..


"Rumah kawan saya tak jauh sangat, selang 5 buah rumah jek. Ha, kat depan tu, rumah yang kaler hijau tu.. " kataku. Alfa hanya diam sambil memandu.


"Ok.. ok.. stop.. tunggu jap ek?"


"Assalamualaikum!!!!!! Fisa... ooo... Fisa..." panggilku. Sebentar kemudian Nafisa muncul di muka pintu.


"Masuk laa Kak," katanya.


"Ko dah siap tak? Akak nak ajak Fisa keluar skali ngan kawan akak tu..."


"Nak pegi maner?"


"Ala.. jejalan kat pekan jek...."


Akhirnya Nafisa menuruti ajakanku. Kami menuju ke kereta Jaguar hitam Alfa Romeo. Aku segera buka pintu kereta yang belakang seat Alfa.. sengaja suruh Fisa duk depan ngan Alfa. Fisa lak macam mak turut.. Ikut jerk.. Aku nampak wajah tak senang Alfa..lantak ar janji aku keluar gak ngan ko Alfa.. Itu pun dah kire nasib baik..


"Kite nak ke mana nih" tanya Alfa seraya memandang cermin kereta nya yang terarah padaku..


"Erm.. Tempat baik punya.. gojes" ujarku selamba.


"Tadi bukan kak ika kata nak gi pekan ker?" tanya Fisa.


"A'a ye tak ye jugak.. Ok kite gi pekan dulu. Pastuh kite pegi tempat yang paling best skali kat sini" ujarku tersengih. Fisa dan Alfa hanya menurut.


Selepas ke pekan, kami round sampai lenguh-lenguh kaki, si Fisa dah mintak singgah gerai untuk rehat. Sian gak kat dia. Tapi aku saje nak kenekan si Alfa ni. Asik dok dalam aircond jerk. Biar dia banyak berjalan skit.. takde la kene buasir nanti asik duduk jerk.. Ekekekeke.. Isk melampau aku nih.. Aku tengok Alfa pun dah mengah-mengah.. heh.. Padan muka.. Kakakakak nak jalan sangat tadi.. Akhirnya kami berhenti di sebuah gerai tepi jalan untuk makan tengahari.. Fisa merengek tak nak makan kat situ. Ngade la dak Fisa nih, mejik bg jadi Fisang baru tau.


"Akak Ika, takkan nak makan kat gerai kot?" tanya dia.


"Ha ah Ika, tak kan kat gerai je kot" tanya Alfa kehairanan.. Heh dia tau taste Alfa jenis 5 bintang, paling kurang pun 3 bintang ar.. Sengaja aku bawak dia ke gerai 5 bulan.. Heh..


"Ala makan je la kat sini, sedap jugak, kenyang jugak perut" kataku selamba.


"Kak Ika, tak mo lah..tak standard la kat sini" ujar Fisa.


"Kalau nak standard sangat Fisa ngan Alfa gi le makan tempat lain, kak Ika makan kat sini jerk" kataku tegas. Akhirnya mereka akur. Selepas makan tegahari kami terus menuju ke kereta jaguar hitam Alfa.


"So kemana kite? Kata nak ke tempat gojes" kata Alfa. Aku ketawa besar Alfa sebut perkataan gojes. Tampak pelik.. Heh tak sesuai..


"A'a kak Ika, mana tempat gojes tuh?" tanya Fisa plak.


"Ada la.. Nanti Ika tunjuk" ujarku... Sambil beri petunjuk jalan ke tempat gojes yang aku maksud kan.. Alfa pula hanya mengikut.. Ramai gak orang kampung aku tercengang tengok kereta jaguar masuk kampung.. Kalau jaguar binatang takper la gak.. Aku rasa xde la terkejut sampai macam nih skali.. Heh..sampai je kat tanah lembik @ lecak abih kete jaguar Alfa.. Haha sian.. Ntah-ntah kete nih bayar pun tak abih lagik.. Nasib le Alfa oii... Setibanya tempat yang aku maksudkan aku suruh Alfa berhenti.. Tercengang Alfa ngan Fisa.


"Mana tempat gojesnye Ika?" tanya Alfa kehairanan.


"Kat sini lah" ujarku selamba seraya keluar dari kereta.. hirup udara segar.


"Hehehehe kak Ika kak Ika.. Memang gojes pun" ujar Fisa seraya tertawa kecil.


Alfa keluar dari kete.. Tempat kerbau berkubang yang si Ika kata gojes?! Isk isk isk isk.. Nasib baik aku suke kau Ika.. Kalau tak.. Hangin gak aku nih.. Heh..


"Awak marah ke Alfa?" tanyeku sambil tersengih kambing.


"Nak marah ape pulak???" tanye Alfa balik.


"Saye bukan ape.. ye laa.. awak tu mesti tak pernah tengok kerbau berkubang secara live kan??? Ye laa.. ini bukan dunia awak.. Tapi saye memang dah biase dengan dunia kampung macam nih. Tu pasal laa saye bawak awak ke sini..." kataku sambil mengenyitkan mata ke arah Nafisa yang dari tadi tergelak. Muka Alfa yang kelat kuperhatikan. Padan muko ko Alfa.. Terkena laa ko ngan aku ari nih...


"Habis tu awak tak nak suruh saye join kerbau-kerbau tu berkubang ke??" perli Alfa.


"Eh.. kalau awak sudi ape salahnye.. " balasku sambil tergelak.


"Betul Ika??? Kalau saya betul-betul terjun kat kubang kerbau nih, awak sudi tak kawin dengan saye???" soal Alfa serius. Aku terus tergelak bersama Nafisa.


"Ika.. will you marry me????" soal Alfa sambil berlutut di hadapanku. Di tangannya kulihat ada sebentuk cincin berlian dihulurkan ke arahku. Aku terpinga-pinga.. oiks.. Ade ke mamat nih propose aku kat kubang kerbau nih.. Hampehs tul laaa.. Nafisa yang tergelak sakan sebentar tadi, ternganga melihat perlakuan si Alfa yang tak masuk akal. Tiba-tiba datang idea jahatku untuk mengenakan mamat sorang nih.


"Alfa.. emm.. kalau awak betul-betul serius, saya nak awak buktikan..." kataku sambil tersenyum nakal.


"Saya rela buat apa saja untuk awak..."balas Alfa. Hmmm... Memang nak kena si Alfa nih...


"Ok.. Kalau cenggitu.. awak berani tak terjun kat dalam kubang kerbau tu???" ujiku. Ekekekekkk.. takkan laa pulak mamat branded nih tergamak nak join kerbau-kerbau kat dalam kubang tu kan????


"Takde hal Ika.. anything for you..." balas Alfa seketika kemudian. Tanpa menunggu reaksi aku.. Bedebussssshhhhhhhh.. Alfa telah terjun ke dalam kubang bersama kerbau-kerbau itu.. Aku & Nafisa ternganga............ Isk.... Alfa........


Tidak lama kemudian Alfa naik ke tebing kubang sambil tersenyum.


"Isk. .basah-basah gini macam mana nak balik????!!!! Abis pulak Jaguar awak nanti bau kerbau..." marahku. Alfa hanya tersengih kambing... Eesh... skali pandang ada iras-iras sengih kerbau pulak.. ekekekeke


"Takpe.. awak jangan risau.. saya sentiasa bawak baju ngan kain pelekat spare kat dalam bonet tu.. tolong amikkan Fisa..." suruh Alfa sambil menghulurkan kunci.


"Alfa.. awak ni nape.. Isk.. nape buat gitu???"


"Saya cuma nak awak tau saya tak kisah apa pun yang harus saya tempuh untuk memiliki cinta awak.."


"Alfa... saya... saya... ok Alfa... awak tahu tak cinta tak kan datang sekelip mata. Saya tak boleh kata saya mencintai awak dalam masa sehari je"


"So u need more time? Take your time Ika.. Saya tak paksa awak terime saya sekarang.. Asal awak tak membuang saya terus dari hidup awak.. itu sudah terlalu mencukupi buat saya pada masa ni..." kata2 Alfa menyentuh naluri kewanitaanku.....


"Wey korang buat apa kat kawasan nie? Sini private property kan dah ada tanda amaran depan simpang sana? Buta ker? Harap pakai jer keto besar otak kecik!" uih marah benar tuan punya kawasan ni. Aku, Alfa ngan Fisa cuak tak terkata... Fisa terus pucat muka. Si Alfa terus kejung macam batang balak hohoho sempat lagi aku gelak kan dia... Aku nampak si Alfa terkebil-kebil tengok orang yang jerit kat kitaorang tadik... Aku terdiam, aku dah tak dapat nak kawal perasaan terus jer aku menjerit..


"ARIFF!!!!" tetiba gelap gelita pandangan mata ku...


bersambung...........................................

try , Jumaat, Ogos 04, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog