2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Pendidikan seks tahun depan


Floating Kokko
Originally uploaded by mairbu.


Oleh Eileen Ng dan Azira Shaharuddin
Draf akan dibentang untuk kelulusan Kabinet

KUALA LUMPUR: Mata pelajaran mengenai perlakuan seks, onani dan cinta mungkin menjadi sebahagian daripada sukatan pelajaran di sekolah rendah dan menengah mulai tahun depan selain beberapa isu berkaitan seperti kehamilan, perkahwinan serta penyakit seksual berjangkit.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata mata pelajaran terbabit mungkin akan terkandung dalam kurikulum sekolah tahun depan tetapi tidak menerangkannya secara terperinci.

Bagaimanapun, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, ketika membentangkan garis panduan pendidikan seks penghujung tahun lalu, sudah mengenal pasti beberapa tajuk yang akan diajar.

Shahrizat berkata, kementeriannya sedang bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran bagi membuat penafsiran terperinci draf mengenai pendidikan seks di sekolah.

Bagaimanapun, beliau tidak mempunyai butiran lanjut mengenai bahagian mana draf berkenaan yang memerlukan pindaan.

"Draf ini akan dibentangkan untuk mendapat kelulusan Kabinet dalam masa terdekat dan kemungkinan besar dilaksanakan tahun depan," katanya selepas melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya Wilayah Persekutuan, di sini semalam.

Akhir tahun lalu, garis panduan mengenai pendidikan seks diumumkan, merangkumi isu kelahiran bayi, akil baligh, identiti dan perwatakan seksual, imej peribadi dan emosi.

Juga, aspek perkahwinan dan kekeluargaan yang merangkumi tanggungjawab sepanjang hayat sebagai ibu bapa manakala aspek pembangunan diri meliputi nilai kemanusiaan, hak asasi, tanggungjawab serta mengawal kemarahan.

Bahagian kesihatan dan peri laku seksual pula membicarakan amalan seks sepanjang kehidupan, kaedah mengelakkan hubungan seksual, onani, fantasi, kehamilan, kaedah pencegahan kehamilan, penyakit seksual berjangkit, HIV dan Aids.

Turut diberi penekanan ialah aspek budaya dan masyarakat berhubung isu seksual dan perundangan berkaitan, seks dan media, seks dan masyarakat serta pandangan agama mengenai seks.

BERITA HARIAN : SUNDAY : 25/06/2006
try , Selasa, Jun 27, 2006 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog