/

Madu Termahal Di Dunia Berharga Lebih RM23000

Madu termahal di dunia? Madu 'Elvish' dari Turki adalah madu yang paling mahal di dunia. Madu khas diekstrak dari gua sedalam 1,800 meter di lembah Saricayir di bandar Artvin, timur laut Turki. Madu termahal tersebut berharga 5,000 euro (US $6,800) bagi setiap kilogram. (lebih daripada RM23 000.)
 
Menurut Gunay Gunduz, seorang penjaga lebah tempatan, madu wasiat begitu mahal kerana ia dihasilkan secara semula jadi. Gua yang kaya dengan mineral meningkatkan kualiti madu, menambah nilainya. Gunduz berasal dari keluarga yang melakukan kerja pembiakan lebah selama tiga generasi, mula-mula perasan beberapa lebah memasuki gua kembali pada tahun 2009. Dari situ dia sedar yang ia mungkin mengandungi madu.
"Dengan bantuan pendaki profesional, kami memasuki dalam gua dan menemui 18 kilogram madu ditampal pada dinding sfera," katanya. Ia kemudian dianalisa di makmal Perancis, mengesahkan madu tersebut telah berusia lebih tujuh tahun, berkualiti tinggi, yang kaya dengan mineral madu.
 
Menurut Gunduz, pada kilogram yang pertama telah dijual 45,000 euro di bursa saham Perancis pada tahun 2009. Setahun kemudian, ahli farmasi dari China membeli kilogram lain pada harga 28,000 euro. Pada masa ini madu berharga 5,000 euro setiap kilogram, ia dijual dalam botol 170g dan 250g.
 
Gunduz berkata madu tersebut boleh digunakan sebagai ubat serta makanan. Madu ini dihasilkan secara semula jadi dan tanpa gatal-gatal. Kawasan ini kaya dengan tumbuh-tumbuhan endemik dan perubatan. Semua ini memberi kesan kepada harga.
 
 
 
Unknown , Khamis, Februari 27, 2014 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog