2+4 hrs...Twogether Fourever

/

'Pelukan ibu penawar paling mujarab'

LONDON: Pelukan ibu bukan saja berfungsi sebagai penawar sakit semula jadi paling berkesan bagi bayi malah ia membantu mereka pulih dengan lebih cepat.

Kajian sebuah universiti di Kanada, mendapati, bayi pramatang baru lahir kurang mengalami menderita jika bersentuhan kulit dengan ibu masing-masing ketika menjalani prosedur perubatan yang menyakitkan.

Selain mengesahkan kuasa sentuhan ibu, penyelidikan juga menawarkan cara lain membantu melegakan kesakitan pada kanak-kanak yang masih terlalu muda untuk mengambil pil penahan sakit.

Saintis mendaftarkan reaksi wajah, kadar degupan jantung, dan paras oksigen darah 61 bayi pramatang ketika mereka menjalani kaedah 'heel lance', yang digunakan untuk mengambil contoh darah pada usia terlalu muda.
Hasil kajian, yang disiarkan dalam jurnal BMC Pediatrics, menunjukkan isyarat kesakitan menurun sehingga separuh apabila bayi berada dalam pelukan ibu mereka.

Dalam masa tiga minit, reaksi bayi berkenaan kembali kepada normal manakala mereka yang tidak dipeluk masih dalam kesakitan.

Ibu diminta memeluk anak mereka, yang dilahirkan pada usia kandungan antara 28 dan 31 minggu, selama 15 minit sebelum kaedah itu dilakukan, dan terus memeluk mereka sepanjang prosedur itu.

Reaksi kepada kesakitan diukur sebelum prosedur dijalankan dengan jarak 30 saat ketika dan selepas ia dilakukan. Reaksi kemudian dibandingkan dengan bayi yang darah mereka diambil ketika terbaring di dalam inkubator.

Celeste Johnston, dari Universiti McGill, Montreal, yang mengetuai kajian, berkata keputusan menunjukkan ibu yang memeluk bayi 'bukan hanya mengurangkan kesakitan tetapi memulihkan dengan cepat.'

Hasil kajian menunjukkan ibu kepada bayi pramatang, yang selalu berasa terpinggir dalam unit rawatan rapi, perlu digalakkan untuk bersentuhan dengan bayi mereka.

Jurucakap bagi badan kebajikan bayi pramatang, Bliss, berkata: "Faedah bersentuhan kulit dari segi memperbaiki kadar degupan jantung dan aliran suhu pada bayi, dan mengukuhkan ikatan ibu dan bayi  sudah lama diiktiraf.

"Kajian ini yang menunjukkan terdapat juga fungsi pengurusan sakit tertentu dengan kaedah bersentuhan kulit mengesahkan betapa pentingnya hubungan itu."

Katanya, setiap ibu baru kepada bayi yang sakit atau pramatang perlu digalakkan bersentuhan kulit dengan bayi mereka secepat mungkin dan kerap melakukannya selepas itu. - Agensi
try , Sabtu, April 26, 2008 | 5 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

5 ulasan :

  1. assalamualaikum,subhanallah sesungguhnya ini adalah salah satu daripada nikmat kurniaan allah yang tidak terhingga kepada hamba-hambaNYA.

    BalasPadam
  2. kita sedia maklum bahawasanya,di bawah kulit kita terdapat pelbagai jenis reseptor,yang boleh menerima pelbagai rangsangan.

    BalasPadam
  3. ========
    ========

    KALAU NAK BUAT BLOG, JANGAN LUPA MASUK SINI: http://www.leoxa.com/
    (Themenya Terlampau Cantik & Boleh Pula Letak Adsense)

    ========
    ========
    ramai yang telah berpindah daripada blog-blog lain ke blog Leoxa.com kerana theme yang sangat cantik

    BalasPadam

  4. Mustahil Orang Kristian Bisa Menjawab

    mustahil-kristen-bisa-menjawab.blogspot.com

    BalasPadam
  5. salam....kpd sesape yg bace artikel ini igtlah ibu anda ye....

    BalasPadam

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog