/

Baca al-Kahfi untuk berlindung dari Dajjal

Alhamdulillah saya sudah menyiapkan bacaan tafsir surah al-Kahfi dalam bentuk audio. InsyaAllah ia akan dikeluarkan dalam bahagian muat turun kuliah secara berperingkat. Bagi mereka yang mahu memahami surah al-Kahfi ini dengan lebih jelas, silakanlah mendengarnya. FOC (Free of charge) sahaja! Atau dengan kata lain: "Masuk adalah percuma".

Bahkan ia bukan sebarang masuk, tetapi masuk ke taman syurga seperti yang disebut Nabi: "Apabila kamu melalui taman syurga, petiklah sesuatu darinya." Bila ditanya para Sahabat apa itu taman syurga, Baginda mengatakan: "Itulah majlis ilmu".
(Walaupun majlis ilmu maya tidak ada di zaman Nabi tetapi insyaAllah pahala melayari portal/website yang baik itu tetap ada di sisi Allah).

Saya juga bersyukur kerana junior dan sahabat saya di Jordan dahulu, Ustaz Zahazan Mohamad menyampaikan tafsir surah al-Kahfi melalui radio ikim.fm. Mudah-mudahan usaha saya dan usahanya menjadi bahan penambah ilmu dan kefahaman kepada mereka yang cintakan ilmu, apatah lagi ilmu tentang Kitabullah.

Nabi saw menyebut dalam suatu hadis, maksudnya: 'Sesiapa yang menghafaz 10 ayat dari awal surah al-Kahfi, nescaya ia selamat dari gangguan Dajjal"
Dalam riwayat lain, Nabi menyebut: "Sesiapa yang membaca 10 ayat yang akhir dari surah al-Kahfi, ia terpelihara dari fitnah Dajjal'
Riwayat lain menyebut: "Sesiapa yang membaca 10 ayat dari surah al-Kahfi…'

Kita tahu sifat Dajjal yang melihat dan menilai sesuatu dengan persepsi yang salah, hanya satu mata dipunyainya. Dajjal mampu memberikan sesuatu yang kita ingini. Tidakkah di zaman ini begitu banyak Dajjal yang menawarkan kebendaan walaupun menyesatkan kita? Dajjal tidak dikenali melainkan oleh orang mukmin. Justru, hanya orang mukmin sahaja yang mampu mengenali kejahatan untuk dijauhi.

Mungkin Dajjal sebenar itu belum muncul tetapi mereka yang mempunyai ciri-ciri Dajjal terlalu banyak di sekeliling kita. Kalau kita katakan Dajjal itu kuasa ekonomi, kuasa politik, kuasa media dan lain-lain bentuk, mungkin ada kewajarannya. Yang penting, kita mahu selamatkan diri kita dari angkara Dajjal, sama ada Dajjal palsu atau Dajjal sebenar.

Maka kita dianjurkan supaya membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat atau siangnya. Nabi menyebut: "Sesiapa yang membaca al-Kahfi pada hari Jumaat, bercahaya baginya di antara 2 Jumaat" Riwayat lain menyebut: "Sesiapa yang membacanya pada malam Jumaat, bercahaya baginya di antaranya dan di antara al-Bait al-Atiq (Kaabah)."

Dan tentunya bukan hanya bacaan sahaja, kerana paling baik jika kita memahami dan menghayati apa yang kita baca. Tidak ramai yang bersedia untuk membaca al-Kahfi pada malam Jumaat atau siangnya. Justru, itulah barangkali yang menjadikan kita sentiasa tertipu dengan Dajjal dalam kehidupan kita. Dajjal politik, Dajjal ekonomi, Dajjal akhlak…

Bagi seorang mukmin, kitabullah adalah petunjuk baginya. Di antara petunjuk itu ialah menyelamatkannya dari kesesatan Dajjal. BACALAH al-Kahfi, fahami dan hayatilah ia!"

Oleh madihah_solehah
dari:www.tamanilmu.com
try , Rabu, Februari 23, 2005 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog