2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Jaga kualiti tidur untuk kekal sihat

Tidur mencukupi memberi kesegaran kepada tubuh badan untuk bergerak pantas dan membantu minda berfikir cergas. Namun, ada antara kita yang tidak me­ngambil berat mengenai aspek tidur.
Bagi mereka, asalkan tidur sudah cukup walaupun ia tidak berkualiti. Justeru, ada beberapa perkara perlu diamalkan sejak awal lagi tidak kira kepada anak atau ibu bapa bagi melancarkan aktiviti seharian selain me­ngekalkan kesihatan yang baik terutama kepada kanak-kanak yang semakin membesar.
Beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan terutama dalam tempoh beberapa jam sebelum tidur bagi mengelakkan rutin penting itu terganggu.
1. Makanan pedas. Fikirkan beberapa kali jika ingin menikmati hidangan yang pedas ketika makan malam. Jumlah pengambilan makanan pedas yang banyak sebelum tidur boleh menyukarkan mata untuk terlelap.
"Bukan pedas yang mengganggu tidur. Namun makanan pedas boleh menyebabkan pedih ulu hati dan mengganggu saat tidur anda," kata Profesor Neurologi Universiti Perubatan Minnesota, Mark Mahowald.
Makanan pedas boleh menggalakkan masalah pencernaan sekali gus mengganggu tidur. Sebaiknya, makanan berat atau pedas tidak diambil tiga jam sebelum tidur.
2. Coklat atau makanan mengandungi kafein. Badan boleh mengambil masa sehingga lima jam untuk menyerap kafein daripada sistem badan.
Jika berasa gelisah disebabkan meninggalkan minuman kafein pada waktu petang, lebih baik lupakan saja.
Menurut Pengarah Pe­nyelidikan Gangguan Tidur dan Pusat Kajian Kesihatan Henry Ford, Timothy Roehrs, beberapa kajian menunjukkan 30 miligram kafein terkandung dalam gula-gula boleh menyedarkan minda dan memberi kesan gangguan pada tidur.
Perhatikan pada minuman, makanan atau snek yang mengandungi kafein tersembunyi seperti kek coklat. Jika mengambilnya dalam jumlah sedikit tidak mengapa, namun jangan berlebihan.
Namun, jika individu itu sudah mempunyai masalah insomnia, lebih baik elakkan pengambilan makanan pada waktu lewat malam atau apa saja hidangan mengandungi kafein.
3. Minuman beralkohol. Alkohol adalah sejenis minuman depresan, ejen yang akan menindas fungsi tubuh atau aktiviti saraf yang akan memberikan rasa mengantuk, namun kesannya menjadi sebaliknya selepas diminum.
Alkohol mempunyai dua kesan iaitu mengurangkan jumlah rehat (peringkat akhir dalam kitaran tidur). Ia tidak mampu memberi ganti pada tidur secara semula jadi. Biasanya, apabila bangun daripada tidur individu itu tidak akan berasa segar.
4. Air. Proses penghidratan dianggap menyihatkan. Namun jika pengambilan air sepanjang hari tanpa membuangnya pada waktu malam dianggap tidak me­nyihatkan. Berhenti minum 60 hingga 90 minit sebelum tidur dapat memberi tubuh badan masa yang cukup untuk membuang cecair tidak diperlukan.
5. Makanan berat. Badan mengambil masa beberapa jam untuk mencerna makanan berat atau pencuci mulut yang dinikmati ketika makan malam. Ia bukan bermaksud kita perlu tidur lewat bagi memberikan masa kepada perut untuk mencerna kerana ia akan mengganggu pusingan normal dalam kehidupan individu itu sendiri.
6. Biarkan perut dalam keadaan kosong atau lapar sebelum ke tempat tidur juga tidak digalakkan. Rasa lapar yang melampau akan menyebabkan tidur terganggu. Terlalu lapar akan membuatkan seseorang itu sukar tidur dan menyebab­kan mereka makan dalam jumlah banyak sekali gus menyegarkan mata. Jika tidak mahu makan malam, cuba ambil makanan ri­ngan seperti kekacang dalam tempoh sejam sebelum tidur.

*Oleh Hajahfarhana Tarmudi, Harian Metro, 21 Okt. 2013
Blogger Tanpa Nama , Sabtu, November 30, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Blogger Tanpa Nama

EXECUTIVE DERECTOR :: Saya, Blogger Tanpa Nama, Lihat atas, Lihat Bawah, Lihat Belakang, Lihat Depan, teruskan perjalanan ini, Itulah wajah kehidupan kita di atas muka bumi ALLAH ini..
((((((( 'The unKnown' / 'The Blog Noname' )))))

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog