/

Tips mengurangkan rasa sakit kaki bila pakai kasut tumit tinggi

M

enurut kajian dari College of Podiatry, UK, penggunaan kasut tumit tinggi hanya mengambil masa 1 jam enam minit dan 48 saat saja untuk mencederakan tumit kaki si pemakai. Kaji selidik melibatkan 2000 wanita dan lelaki, kesakitan bermula selepas hanya 10 minit mereka mengenakan tumit tinggi. Jadi, apa tips yang perlu dilakukan bagi mengurangkan rasa sakit kaki bila pakai kasut tumit tinggi.

A.  Jangan sekali-kali membeli dalam talian (online shop)

 

I

ni merupakan kesilapan yang biasa dilakukan para wanita. Disebabkan teknologi yng makin canggih, semua barang atau keperluan boleh didapati di hujung jari saja, hanya pergi ke web kesukaan anda dan pilih mana yang berkenan. Seperti anda lakukan jika ingin beli kasut tumit tinggi. Cuba bayangkan kasut yang anda beli terlalu besar atau saiz tidak sesuai dengan anda, mesti anda menyesal bukan. Anda hanya ukur kaki anda tanpa mengenakannya terlebih dahulu. Lainlah kalau anda beli kasut flat, masih boleh diterima.

 

B.  Adakah tumit anda dalam kedudukan yang betul?

 

R

amai orang kata kasut baji atau wedges baik dan tidak sakit berbanding dengan tumit tinggi. Tapi semua itu bergantung dengan kedudukan tumit anda dan keselesaan anda ketika memakainya. Apa yang penting bukanlah gaya atau ketinggian/ketebalan tumit, ianya bergantung pada kedudukan kasut itu sendiri. Fleksibel atau tidak kasut yang anda kenakan.

 

C.  Letakkan kaki dengan ais

 

S

elepas memakai kasut tumit tinggi, mungkin kaki anda akan mendapat bengkak, jadi apabila anda pulang ke rumah, cuba rendamkan kaki ke dalam air yang sejuk diisi ais selama 15 minit. Ini berkesan untuk kurangkan bengkak. Sebelum anda tidur, pastikan anda pakai krim kaki, ianya mengambalikan kelembutan kaki di samping mencegah daripada keretakan.

 

D.  Jenama apa yang terbaik

 

T

idak semua tumit adalah sama tetapi kebanyakkan jenama tinggi jalanan mempunyai bentuk tumit yang selesa. Sebagai contoh anda boleh mencuba kasut dari jenama Clarks, Hush Puppies, Jimmy Choo dan banyak lagi. Yang pasti sebelum beli, cuba dahulu untuk elakkan sakit kaki.

 

 


*Sumber

Unknown , Khamis, Ogos 15, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog