2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Sampah-sarap di Lautan Pasifik

CALIFORNIA, 27 Jun 2013 - Satu kajian yang dijalankan mendapati, dasar Lautan Pasifik menjadi satu tempat pembuangan sampah besar-besaran oleh individu tidak bertanggungjawab.

 

Perkara itu didedahkan oleh sekumpulan penyelidik dari Institut Penyelidikan Akuarium Teluk Monterey (MBARI), yang melakukan rakaman lebih 18,000 jam di laut dalam menggunakan kenderaan dikawal alat kawalan jauh.

 

Para penyelidik meninjau dasar lautan itu pada kedalaman 3962.4 meter dan menemukan sampah di setiap tempat yang mereka terokai.

 

Kenderaan laut dalam meninjau kawasan-kawasan selam skuba di sepanjang West Coast dari Teluk California ke Pulau Vancouver dan menemukan longgokan plastik, logam, serpihan memancing dan sampah lain di Monterey Canyon, di luar pantai California.

Selepas melakukan 200 selaman, penyelidik mendapati, Monterey Canyon merupakan lokasi paling tercemar kerana lebih banyak sampah dijumpai di kawasan tersebut berbanding tempat lain.

 

Di gaung laut dalam di luar pantai California sahaja, penyelidik mendapati lebih 1,150 serpihan sampah berada di dasar lautan.

 

Mereka tidak menemukan serpihan sampah secara rawak di seluruh lantai Pasifik, sebaliknya penyelidik menemukan serpihan yang terkumpul di lereng laut dalam dan kawasan berbatu.

 

Terdapat lebih banyak sampah ditemukan di kawasan yang lebih dalam berbanding tempat-tempat yang lebih cetek.

 

"Saya terkejut apabila menemukan lebih banyak sampah di laut dalam. Kita biasanya tidak memikirkan bahawa aktiviti harian kita mampu menjejaskan hidupan yang berada pada kedalaman dua batu di lautan,'' kata penulis utama kajian, Kyra Schlining. - Agensi

 

 

 

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130628/lu_05/Sampah-sarap-di-Lautan-Pasifik#ixzz2XTQnOaBc

© Utusan Melayu (M) Bhd

Unknown , Jumaat, Jun 28, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog