2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Rakyat Singapura panjang umur

SINGAPURA, 30 Mei 2013 - Singapura mencatat kadar jangkaan hayat keempat terbaik di dunia berdasarkan data dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), semalam.

 

Menurut maklumat agensi itu, kadar purata jangka hayat ketika lahir adalah 82 tahun pada 2011, menjadikan ia setaraf dengan Itali. Kadar jangkaan hayat wanita di Singapura ialah 85 tahun, manakala lelaki 80 tahun.

 

Tiga tempat teratas adalah Jepun dengan jangka hayat bagi wanita ialah 86 tahun berbanding lelaki 82 tahun diikuti Switzerland dan San Marino. Ketiga-tiga negara itu mencatatkan kadar jangka hayat 83 tahun, jauh lebih tinggi berbanding kadar global iaitu 70 tahun.

 

Sementara itu, Sierra Leone berada di tempat terbawah dengan 47 tahun.

Dekan Sekolah Kesihatan Awam Saw Swee Hock, Prof Chia Kee Seng berkata, Singapura perlu memberi tumpuan kepada peningkatan taraf hidup lebih meluas dengan mencegah penyakit kronik kerana ia boleh melembapkan kemajuan.

 

Laporan WHO itu turut membandingkan kadar jangka hayat semasa berbanding data pada 1990 dan 2000. Pada 1990, Singapura berada di kedudukan ke-29 dengan purata kadar jangka hayat 75 tahun. - AP

Adam Merah , Khamis, Mei 30, 2013 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

PENULIS Adam Merah

CHAIRMAN :: Saya bermula di blog ini pada februari 2007 selepas dijemput oleh Mr. Ttuyup. Pada bulan november 2007 saya mengambilalih sepenuhnya bloh ini daripada Mr. Ttuyup, tetapi bermula Mac 2008 saya mengubah bentuk dan corak penampilan blog ini. Saya pernah mengubah alamat blog ini kepada www.red10.tk yang diperolehi secara percuma. Selepas setahun kemudian alamat ini dipadamkan selepas pihak terbabit mengenakan bayaran.

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog