/

Ibrahim Hussein : Dari Budak Kampung Jadi Pelukis Tersohor Dunia

KUALA LUMPUR, 19 Feb - Kecintaan Allahyarham pelukis terkenal Datuk Ibrahim Hussein yang satu ketika hampir-hampir dipenjarakan kerana hasil lukisannya, bermula pada usia cukup muda.

Beliau memulakan pengajiannya di bidang lukisan di Nanyang Academy of Arts di Singapura pada 1956 sebelum meneruskan pengajian di Byam Shaw School of Drawing and Painting, London, selama empat tahun pada 1959 dan kemudian ke London's Royal Academy Schools untuk tiga tahun seterusnya.

Sekalipun lahir dalam keluarga miskin dari Sungai Limau, Yan, Kedah, 72 tahun lepas, Ibrahim yang lebih biasa dipanggil Ib, bekerja keras untuk mencapai impian menjadi seorang pelukis profesional, terutama di London di mana beliau bekerja sebagai seorang posmen, pelakon tambahan, dan apa jua kerja yang dapat beliau gapai untuk menentukan kelangsungan hidup.

"Malah saya buat apa saja kecuali mencuci pinggan untuk terus hidup! Itu zaman yang cukup sukar yang saya tidak akan lupakan," katanya dalam satu temubual pada 2002.

Semasa belajar di London, beliau diberikan biasiswa pengembara, "award of Merit" yang membolehkan beliau mengembara ke Perancis dan Itali, dan pada 1964 beliau memenangi Hadiah Griffin.

Beliau juga dianugerah Japan Foundation Award (1988), Order of Andres Bello dari Kerajaan Venezuela (1993), Hugo Boss Hall of Distinction (1994) dan anugerah tertinggi Chile bagi orang asing, Comendador of the "Order de Benardo O'Higgins (1996), dan Crystal Award Forum Ekonomi Dunia (1997).

Ibrahim turut dianugerahi "Tokoh Melayu Terbilang" bersempena ulangtahun ke 61 Umno pada 2007, mengadakan pameran solonya yang pertama di John Whibley Gallery di London, 1963 ketika berusia 27 tahun; dan dua tahun kemudian di the Gallerie Internationale, New York dan dari sana ke Kuwait (1977), Jerman (1983), Jepun (1989), Chile (1991), dan Switzerland (1994).

Terkenal di peringkat antarabangsa, karya Ib banyak dipengaruhi alam di sekelilingnya.

Sejak beliau membuka Muzium dan Yayasan Budaya Ibrahim Hussein di Langkawi, beliau mula menghasilkan karya berasaskan kayu dan batu "oleh kerana ini adalah persekitaran asli yang paling hampir dengan saya".

Medium utama beliau ialah 'printage' yang beliau hasilkan dari gabungan bahan cetakan dengan kolaj, iaitu tempelan pelbagai rupa bahan di permukaan.

Ibrahim yang meninggal dunia awal hari ini akibat sakit jantung meninggalkan seorang isteri Sim Hussein, dan seorang anak perempuan, Alia. - Bernama
Adam MeRAH , Khamis, Februari 26, 2009 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog