2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Tsunami senyap melanda

Berjuta-juta kelaparan seluruh dunia kerana kenaikan harga makanan


LONDON: Dunia menghadapi krisis makanan besar-besaran pertama sejak Perang Dunia Kedua yang dilihat melanda rantau Caribbean, Afrika dan Asia.   

Masalah sejagat membabitkan peningkatan harga dan kekurangan bekalan makanan kini disifatkan sebagai 'tsunami senyap' kerana boleh menyebabkan penduduk dunia berdepan kelaparan, manakala Bank Pembangunan Asia (ADB) di Singapura semalam, pula menegaskan era harga murah makanan sudah pun berlalu.

Malah, sekurang-kurangnya 37 negara mengalami krisis makanan serius.
Harga makanan meningkat kerana kegunaan sumber yang tertentu dalam biofuel bagi memerangi perubahan cuaca, peningkatan jumlah penduduk, permintaan tinggi negara sedang membangun selain kejadian banjir dan kemarau di negara pengeluar utama makanan seperti Australia dan Afrika.

Program Makanan Sedunia (WFP) berkata, sekurang-kurangnya 850 juta penduduk dunia kini kelaparan.

"Indeks kesengsaraan dunia kian meningkat," kata Pengarah Eksekutif WFP Josette Sheeran.

"Ia ibarat tsunami senyap yang tiada sempadan dan ramai yang tidak menyedarinya langsung apabila masalah itu berlaku."

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon pula mendakwa masalah peningkatan harga makanan sedunia itu turut melenyapkan usaha pembangunan dunia yang diperjuangkan sejak 2001.

"Apa yang berlaku hari ini terbukti melenyapkan usaha tujuh tahun dunia mencapai program Matlamat Pembangunan Alaf Baru," katanya pada satu persidangan pembangunan dan perdagangan PBB di Accra, Ghana.

Beliau merujuk kepada lapan sasaran yang ditetapkan badan dunia itu bagi mempertingkatkan kehidupan penduduk sejagat menjelang 2015.

"Jika tidak ditangani sebaik mungkin, krisis ini boleh mencetuskan gelombang permasalahan lain termasuk menjejaskan pembangunan ekonomi, sosial, politik serta keselamatan di seluruh dunia," tegasnya.

Kebimbangan Ban mengulangi amaran pemimpin institusi kewangan dunia lain termasuk Bank Dunia, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan ADB sejak beberapa minggu lalu yang menggesa pemimpin negara membangun mengurangkan kemiskinan.
Rusuhan akibat kekurangan makanan dan peningkatan mendadak harga sumber utama itu di beberapa negara termasuk Haiti dan Mesir, membuktikan betapa seriusnya masalah itu.

Di Bangladesh, beribu-ribu pekerja tekstil merusuh dengan anggota keselamatan berikutan kekurangan makanan.

Pada masa sama, kata pakar, berpuluh-puluh ribu penduduk yang kelaparan, terpaksa berbaris panjang di pusat pengagihan makanan PBB di seluruh dunia - dari Amerika Latin, Afrika dan Asia.

Malah di beberapa negara Asia, keadaan itu semakin meruncing sehinggakan di Filipina, bekalan beras terpaksa diiringi tentera.

Sementara itu Perdana Menteri Britain, Gordon Brown semalam mengadakan persidangan yang dihadiri ahli Parlimen, pakar serta ketua agensi makanan PBB bagi merangka pelan tindakan menangani kenaikan harga makanan di seluruh dunia.

"Kini muncul satu lagi krisis dunia iaitu krisis makanan yang boleh yang boleh mengakibatkan kemiskinan di kalangan jutaan penduduk dunia," katanya. - Agensi
try , Rabu, April 23, 2008 | 1 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

1 ulasan :

  1. assalamualaikum,kita seharusnya beringat-ingat untuk berjimat cermat demi menjamin masa depan yang cerah.

    BalasPadam

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog