/

Hantar SMS Untuk Dapatkan Pengesahan Restoran Halal/Muslim

KUALA LUMPUR, 22 April - Mulai bulan depan orang ramai boleh mendapat pengesahan sama ada pemilik restoran "ala mamak" yang mereka ingin menjamu selera benar-benar beragama Islam dan menghidangkan makanan halal, hanya dengan menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS).

SMS itu yang disediakan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mungkin dianggap satu usaha kecil namun sebenarnya ia memberi manfaat kepada orang ramai yang was-was terhadap sesebuah restoran seperti itu.

Setiausaha Kerja PPIM Datuk Nadzim Johan hari ini berkata untuk mendapatkan maklumat itu, pengguna hanya perlu menghantar nombor siri Sijil Pengiktirafan yang dikeluarkan PPIM kepada restoran berkenaan melalui SMS ke nombor 33886.

"Mereka akan menerima maklum balas daripada kita sama ada pengusaha berkenaan benar-benar anggota Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) yang berdaftar," katanya pada sidang akhbar di Wisma PRESMA, di sini.

Kemudahan SMS itu dijangka dilancarkan pertengahan bulan depan dan bagi setiap SMS yang dibalas, pengguna dicaj 50 sen.

"Kita juga akan pantau di mana berlakunya pertukaran milik daripada pengusaha restoran itu kepada orang bukan Islam dan satu pasukan akan ditubuhkan khusus untuk memantau keadaan seperti ini," katanya.

Berhubung usaha PPIM mengeluarkan Sijil Pengiktirafan Restoran Islam yang baru diperkenalkan, beliau berkata sijil berkenaan boleh ditarik balik sekiranya anggota didapati gagal mematuhi peraturan yang ditetapkan atau restoran berpindah milik.

"Kita bukan hendak menyaingi sijil halal yang dikeluarkan oleh Halal Industry Development Corporation (HDC) tetapi hanya memberikan kesedaran kepada pengguna Islam khususnya mengenai kepentingan mencari keberkatan dalam hidup yang bukan sahaja melalui ibadah tetapi juga pemakanan," katanya.

Berhubung semakin banyak restoran bukan Islam yang menggantung ayat-ayat suci Al-Quran bertujuan mengelirukan orang ramai, Nadzim berkata ia berlaku kerana ketiadaan akta untuk menghalang penyalahgunaannya. - bernama
try , Rabu, April 23, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog