2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Sikap malu beri risiko

Doktor anggap masalah psikologi

WASHINGTON: Satu kajian terbaru mendakwa sikap terlalu malu yang bermula seawal kehidupan kanak-kanak, boleh menyebabkan kemurungan dan penyalahgunaan dadah apabila mereka dewasa kelak.

Kajian Universiti Cape Town di Afrika Selatan juga mengaitkan sikap pemalu yang keterlaluan itu sebagai kegelisahan yang juga sebahagian masalah psikologi dan bukannya berkaitan sikap semata-mata.

Antara petanda utamanya adalah mengelak bertemu dengan orang ramai dan jika ada pun, mereka lebih suka mengasingkan diri. Selain muka merah padam, individu terbabit juga mengalami simptom atau gejala lain seperti degupan jantung yang kencang, berpeluh serta menggeletar.

"Sikap pemalu itu sendiri bukan satu kecacatan patologi, tetapi tindakan melayan sikap malu yang keterlaluan boleh menjejaskan pembawaan diri seseorang dalam mengurus kehidupan sehariannya.

"Sehubungan itu, ia tidak boleh dianggap sebagai sesuatu yang normal," tegas penyelidik bersama, Murray B Stein dari Universiti California Amerika Syarikat dan Dan J Stein, pensyarah Universiti Cape Town, Afrika Selatan.

Kajian mereka bertumpu kepada usaha memahami masalah kegelisahan sosial yang berubah sejak 10 tahun lalu.

Ketika pakar perubatan lebih bimbangkan usaha mencari kaedah rawatan lebih baik berikutan 40 peratus penghidapnya tidak memberi sebarang kesan terhadap terapi, kalangan pengkritik menganggapnya sebagai tidak wajar untuk mengaitkan sikap pemalu sebagai masalah personaliti secara turun temurun.

Kedua-dua penyelidik itu turut mengetengahkan kemungkinan punca sikap pemalu. Penyelidikan lalu mengaitkannya sebagai faktor keturunan atau sikap memendam yang diketahui penyebab masalah gelisah. - Agensi
try , Isnin, Mac 31, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog